برخی بررسی ها... احسان طبری (29)

ابوبکر یا علی؟

اختلاف از اینجا آغاز شد!

 

اسلام یکشبه از آسمان نازل نشد و روحانیونی که چنین ادعايي دارند، یا میدانند اما قصد فریب مردم را دارند و یا نمی دانند و خود غرق خرافات اند. پیش از محمد، کسانی بودند که کارپایه اسلام را برای مقابله با اشرافیت قبايل عرب تهیه و حتی تدوین کردند. محمد این کارپایه را به کمک یارانی که داشت و در راس همه آنها "سلمان پارسی" مدون کرد. برای این کار از بسیاری رسوم زرتشتیان و یهودیان بهره گرفت و حتی برخی سنت های اشراف قبايل عرب را در آيین خود گنجاند. بعد از او، دو شیوه برای جایگزینی محمد وجود داشت "خلافت" یا "امامت". در خلافت شورا جانشین تعیین می کرد و درخلافت نوعی وراثت بود که باید به علی می رسید. در شورا "ابوبکر" انتخاب شد اما شماری از یاران برجسته محمد این انتخاب را نپذیرفتند و سنگ بنای شاخه شاخه شدن اسلام گذاشته شد.

 

راه توده

شماره 572 پنجشنبه 29 مهر 1395

سرهنگ عطاریان

داوود نوروزی

سرهنگ آذرفر

مهرداد فرجاد


واقعیات

 انقلاب 57

پشت پرده

 هیاهوها

 و اشتباهات

دکتر سروش سهرابی

--------------------------------------

خشونت و استبداد

رژیم ها را حفظ

می کند یا نابود؟

--------------------------------------

تکرار

عاشورای 88

نفت بر آتش

شد در سوریه!

-----------------------------------

کدام جبهه جهانی

جایگاه ایران

باید باشد؟

---------------------------------------

سلسله مراتب

مالکیت زمین

در کردستان

علی گلاویژ (22)

---------------------------------------

سرمقاله راه توده 572

نقش مستقیم آقای خامنه ای

در آشفتگی حاکمیت ج. اسلامی

آقای خامنه‌ای که وبگاه رسمی ایشان وی را "حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی" می‌نامد صبح چهارشنبه (دیروز) در جمع شماری از کسانی که بعنوان "نخبگان" و استعدادهای برتر علمی به دیدار ایشان برده شدند یکی از سخنرانی‌های کلیشه‌ای خود را تکرار کرد. اینگونه سخنان تکراری ایشان دارای چند ویژگی است که در این دیدار هم رگه‌های آن را می‌توان مشاهده کرد.

اولین و مهمترین ویژگی همه سخنان ایشان سلب مسئولیت از خود و انداختن مسئولیت به گردن دیگران، "مسئولان"، "دست اندرکاران" یا به گردن "تهاجم فرهنگی"، "فتنه"، "جریان انحرافی"، "حاکمیت دوگانه"، "براندازی نرم"، "دشمن" و مشابه آن است.

دومین ویژگی سخنرانی‌های ایشان جنجال و بحران سازی است. ایشان در همه سخنرانی هایش به دنبال بیان جملات و کلماتی است که بنظر بزرگ بیاید و گروه‌های راست بتوانند بر سر آن جنجال به راه بیاندازند و کشور را مدتی سرگرم کنند و به بحران بکشانند. نمونه اش سخنرانی‌های نوروزی وی علیه برجام یا جنجال بر سر یک جمله از هاشمی رفسنجانی درباره بودجه نظامی بود که تا چندین هفته کشور را به بحران کشاند تا بحران و جنجال بعدی. در این سخنرانی هم ایشان از این عادت دیرینه جنجال سازی غافل نشد.

 سومین ویژگی سخنان ایشان دور زدن و به حاشیه بردن مسائل اصلی و بزرگ کردن مسائل فرعی و برخورد گزینشی با معضلات جامعه است. مثلا زمانی که بحث فساد سه هزار میلیاردی دوران احمدی نژاد مطرح شد ایشان خواهان ان شد که این موضوع "کش" نیاید. حال انكه اتفاقا یکی از بزرگترین معضلات کشور ما که ضرورت بحث ملی درباره آن وجود داشت همین فساد و دیگر فسادهای آن دولت بود، ولی در جای دیگر برای یک دستمال،قیصریه را می‌خواهد به آتش بکشد.

مثلا ایشان در همین سخنرانی در برابر "نخبگان" می‌گوید:

"چند روز قبل یکی از دولتمردان امریکایی گفت تا حمایت و طرفداری ایران از مقاومت باقی است، معلوم نیست تحریم‌ها به طور اساسی تکان بخورد که این همان واقعیتی است که بارها به مسئولان گفته‌ایم."

این سخن که به مسئولان گفته ایم چه معنایی دارد؟ مگر خود شما جزء "مسئولان" نیستید؟ آن روزی که تحریم‌ها کشور را خفه کرد و دستور مذاکره با امریکا را صادر کردید اینها را می‌دانستید یا نه؟ اگر می‌دانستید الان چه می‌گویید و به چه کسی انتقاد می‌کنید؟ و اگر نمی‌دانستید پس طلبکار چه هستید؟ یا می‌خواهید بگویید با مذاکرات مخالف بودید و "مسئولان" به شما تحمیل کردند؟ خوب چرا همین را صریح نمی‌گویید؟ بگویید که اختیارات و قدرت من در حدی نیست که بتوانم جلوی مسئولان منتخب را بگیرم؟ این چه شیوه رهبری و اداره یک کشور است. مگر شاه همین را نمی‌کرد و همین ادعا را نداشت؟ می‌گفت مقام سلطنت فقط در امور دخالت می‌کند ولی مسئولیت ندارد. آخر کار هم هویدا و شماری از وزرا را به زندان انداخت که بگوید "مسئولان" را مجازات کرده است! مردم نمی‌پرسند اگر قرار بود یک رهبر غیرمسئول و غیر پاسخگو جای یک رهبر غیرمسئول دیگر را بگیرد برای چه انقلاب کردند؟  ادامه

--------------------------------------------------------------

حمایت کامل حزب کمونیست روسیه

از سیاست دفاعی و خارجی پوتین

سایت حزب کمونیست روسیه

گزینش و ترجمه نوید بوستانی

-------------------------------------------------------------------

داشتن یک

مجلس مقتدر

آینده را برای

روسیه می سازد

سویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

نتیجه جنگ

در سوریه

آینده جهان را

معلوم می کند!

جرمان پالیسی –  ترجمه رضا نافعی

 

---------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال 
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

 با آدرس ای میل زیر

 می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است