دیدار و گفتگوی بهمن 74 دو عضو شورای

سردبیری راه توده با دکتر ایراهیم یزدی

واقع بینی جانشین بازرگان

در انتخابات مجلس پنجم آشکار شد

«دکتر ابراهیم یزدی، در بهمن ماه 1374 و پس از دور اول انتخابات مجلس پنجم به آلمان سفر کرد. سردبیر و یک عضو شورای سردبیر راه توده از این موقعیت استفاده کرده و با هدف برخی تبادل نظرها پیرامون اوضاع جامعه و طیف بندی های حکومتی با وی دیدار و گفتگو کرد. مسائل مهمی دراین دیدار مطرح شد که در شماره 44 راه توده چاپی منتشر شد. گزارش آن دیدار را به همراه مقدمه ای که پاسخ به فلسفه بافی ها غرض آلوده دکتر عبدالکریم سروش پس از درگذشت دکتر یزدی علیه حزب توده ایران است را دراین شماره راه توده میخوانید.

(از آخرین عکسهای دکتر یزدی در کنار غلامعلی بازرگان، فرزند مهندس بازرگان که حدس زده می شود جانشین یزدی و دبیرکل نهضت آزادی ایران شود.)

راه توده

شماره613 پنجشنبه 9 شهریور ماه 1396

فریبرز صالحی

ابوالفضل بهرامی نژاد

حسین قلمبر

سرهنگ آذرفر


برخی بررسی ها- احسان طبری (69)

بر پیشینیان ما

 چه گذشت، زیرتیغ

استبداد پادشاهی

و ارتجاع مذهبی

باید دانست در ستیز با ارتجاع مذهبی و استبداد پادشاهی بر پیشینیان فرهیخته ایران چه گذشته است تا دانست امروز ایرانیان ادامه دیروز آنهاست. ناصرخسرو یکی از سرآمدان زجر کشیده این ستیز است

--------------------

سخنان رئیس مجلس

به معنای آغاز

واقع بینی است؟

--------------------

کاهش کارشکنی

علیه دولت

ادامه خواهد یافت!

--------------------

28 مرداد و گفتگو با عموئی

کودتا سازان

همدست بودند

احزاب وقت

متفرق و پراکنده!

--------------------

پیشرفت اقلیت

در جهان

معنای پیشرفت

بشریت را ندارد

"دکتر سروش سهرابی"

--------------------

ترس مشترک
ایران و طالبان
از حکومت داعش
در افغانستان

اشپیگل آنلاین- ترجمه رضا نافعی

--------------------

سرمقاله 613

خواب و خیال های پوچ

مقایسه ج. اسلامی با کره شمالی

بحران رابطه کره شمالی و امریکا در هفته‌های اخیر وارد مراحل پیچیده و تندتری شد. در این میان برخی در داخل کشور مانند حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان با انتقاد از رویکرد دولت روحانی و اینکه گویا امریکا در برابر ایستادگی کره شمالی عقب نشینی کرده خواهان آن هستند که ایران از کره شمالی درس بگیرد و رویکرد ستیز و مقاومت را در پیش بگیرد. از سوی دیگر برخی مانند آقای صادق زیباکلام در نامه‌ای برای حسین شریعتمداری از اینکه ایشان توصیه کرده ایران راه کره را دنبال کند، کشوری که به نظر ایشان دیکتاتوری، عقب مانده، گرسنه، بدبخت، بیچاره و … است انتقاد کرده‌اند.

وجه مشترک حسین شریعتمداری و صادق زیباکلام در آن است که تصور می‌کنند ایران می‌تواند راه کره شمالی را برود، فقط یکی توصیه می‌کند که برود و دیگری توصیه می‌کند نرود. هیچکدام رابطه‌ای میان وضع داخلی و سیاست خارجی آن کشور نمی‌بینند. واقعا وضع داخلی در کره شمالی چیست و چه عواملی به آن کشور اجازه می‌دهد که بتواند در مسیری که در پیش گرفته حرکت کند که به ایران اجازه الگوبرداری از آن کشور را نمی‌دهد؟

اولین تمایز کره شمالی با ایران در آنجاست که کره شمالی کشوری دارای بنیه صنعتی نیرومند و از نظر اقتصادی نسبتا خودکفاست. مهمترین نیازهای مردم خود را در داخل تهیه می‌کند و بنابراین نسبت به تحریم‌ها امکان مقاومت دارد. این با کشور ما که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد از خارج وارد می‌شود و اگر یک ماه نفت نفروشد معلوم نیست نان مردم خودمان را هم بتوانیم تهیه کنیم یا نه تفاوت دارد.

در کره شمالی کسی برای خرج بیمارستان همسر یا فرزندش خانه یا اتومبیل یا کلیه اش را نمی‌فروشد. امکانات بهداشتی در حدی که وجود دارد، کم یا زیاد، رایگان در اختیار همه است.

در کره شمالی بچه‌های مردم را اول به پولدار و بی‌پول و بعد به باهوش و بی‌هوش و نخبه تقسیم نمی‌کنند و برای هر کدام نظام آموزشی جداگانه برپا نکرده‌اند. امکانات آموزشی که وجود دارد، کم یا زیاد، در اختیار همه فرزندان مردم است.

در کره شمالی کسی بدلیل نداشتن مسکن در خیابان نمی‌خوابد. کسی گدایی نمی‌کند. 80 درصد مردم بیکار نیستند. دست همه برای گذران روزیشان در جیب دیگری نیست. از شانه دیگری بالا نمی‌روند تا جایی برای خود پیدا کنند. مسابقه ثروت در آنجا به راه نیانداخته‌اند و برای هرکس ثروت بیشتری دارد ارزش و اعتبار اجتماعی بیشتری قائل نیستند.

در کره شمالی آستان قدس برای خودش امپراتوری راه نیانداخته، بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید، بنیاد الهادی و المهدی و رسالت و صد تا دکان دیگر وجود ندارد که مشغول چاپیدن مردم باشند. ارتش کره شمالی، سپاه پاسداران ایران نیست که از کار ارز و طلا و واردات و صادرات و قاچاق گرفته تا پالایشگاه و نیروگاه و صنایع دارو سازی و شیمیایی و ماشین سازی واردشده و هرچه از هر جا بتواند برای خودش جمع کند.... ادامه

--------------------------------------------------------------------

گفتگوی با مهدی پرتوی  5 - ماجرای دستگیری

و زندانی شدن من

در سال 1359

 

مرداد ماه سال 59 در یکی از قرارهای ثابت هفتگی که من، هاتفی و خدایی با کیانوری داشتیم، به محض شروع جلسه کیانوری به من گفت برای تو ماموریت مهمی دارم. گفت یک نفر ساواکی که عضو بخش سیاسی شبکه کودتای نوژه یا همان گروه خادم بوده شناسایی شده است.

او قصد دارد در نماز جمعه این هفته بمب گذاری کند. فکر می کنم جلسه ما در روز سه شنبه یا چهارشنبه بود

-------------------------------------------------------------------------------

کره شمالی آنگونه که هست

نه آنگونه که با جنگ روانی

معرفی می شود

"اولدوز هاشمی"

--------------------------------------------------------------------------

روسیه روی دو صندلی

ریاض وصنعا روزنامه پراودا

ترجمه – آزاده اسفندیاری

----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

از طریق ای میل زیر می تواند با راه توده تماس بگیرید

Piruz. Pey@gmail.com 

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany