نفوذ شاه و انگلستان

 در میان  فدائیان اسلام

درباره ترور سپهبد رزم آراء نخست وزیر نظامی دوران پیش از کودتای 28 مرداد، رسانه های جمهوری اسلامی مطالب و تحلیل ها و مصاحبه هایی در ستایش از گروه فدائیان اسلامی که رزم آراء را ترور کردند منتشر ساخته اند. این ستایش ها، با انتشار تازه ترین اسناد بیرون آمده از آرشیو انگلستان که نشاندهنده نفوذ سازمان های جاسوسی آن کشور در فدائیان اسلامی و هدایت آنها برای ترورها نقش بر آب شد. صحبت بر سر این نیست که نواب صفوی و یا واحدی مامور انگلستان بودند، بلکه بحث بر سر آنست که در کنار آنها کسانی قرار گرفته بودند.

 

راه توده

شماره 769 چهارشنبه 10 دیماه 1300

فریبرز صالی و فرزاد دادگر، هر دو چریک فدائی خلق بودند اما بتدریج به مشی توده ای نزدیک شدند و سرانجام نیز از سازمان خود منشعب شده و به سازمان نوید نزدیک شدند و پس  از انقلاب نیز به حزب توده ایران پیوستند. هر دو در پلنوم وسیع 17 عضو مشاور کمیته مرکزی حزب توده ایران شدند و در قتل عام 67 به دار کشیده شدند. مطلب مستقلی در ارتباط با آنها در همین شماره می خوانید.

فریبرز صالحی

فرزاد دادگر


انتشار نخستین

بیانیه منسجم

با یکصد امضاء

علیه نئولیبرالیسم

در ایران

--------------------------------------

مقاله ای تحقیقی از مریم مهاجر

سهم و نقش

عوامل انگلیسی

در یورش

 به حزب توده ایران

-----------------------------------

هاشمی نباید می آمد

و یا اگر آمد

برای همیشه

باید می رفت

-----------------------------------

کووید 19

بردگی و یا آزادی

مردم پس ازواکسن!

منبع: گلوبال ریسرچ

نویسنده: کولین تادهانتر Colin Todhunter

برگردان و تدوین: بامداد شرقی

----------------------------------

فرزاد دادگر و فریبرز صالحی

سر به دارانی

که در راه سربلندی

ایران و ایرانی

جان باختند!

-----------------------------------

تروریسم

در ارتش آمریکا

ریا نووستی- آزاده اسفندیاری

-----------------------------------

راه دشواری که

حافظ و بشار

برای استقلال سوریه

طی کردند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------------

جنبش چپ ایران

و اندیشه های

اراده گرایانه

"دکتر سروش سهرابی"

----------------------------------

سرمقاله 769

ایران میتواند، سگک کمربند

امریکا به دور روسیه شود؟

 

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی این هفته در مصاحبه ای با روزنامه انتخاب درباره روابط ایران با آمریکا گفته است:‌ "بایدن چگونه می خواهد چین و روسیه را مهار کند؟ بهتر است بیش از این با ایران کلنجار نرود و دیوار اعتماد را بازسازی کند. آمریکا کمربندی دور روسیه بسته که سگکش روی ایران بسته می‌شود. اگر امریکا با ایران کنار بیاید، از منظر واشنگتن، از طریق تهران می تواند چین را مهار کرد؛ پکن و مسکو این را فهمیده اند."

معنای این جملات کاملا مشخص است: سخن بر سر این نیست که می خواهیم با امریکا رابطه مستقلانه داشته باشیم. می خواهیم مبادله تجاری و فرهنگی و سیاسی داشته باشیم. سخن بر سر این است که ایران تبدیل به مهره دست نشانده امریکا در منطقه و تبدیل به کشوری شود که موشک های آن به سمت روسیه نشانه رفته است.

از سخنان آقای صالحی چند تعبیر می توان داشت. تعبیر اول این است که امریکا برای برقراری رابطه با ایران و اجازه دادن به ادامه برنامه موشکی آن شرط گذاشته که ایران جای پاکستان و ترکیه را بعنوان دست نشانده امریکا در منطقه بگیرد و موشک ها و سلاح هایش را به سمت روسیه و چین برگرداند. تعبیر دوم این است که ایشان به ابتکار خود و برای خوش رقصی و بعنوان مواضع بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی که نگران افول هژمونی سرمایه داری امریکایی در جهان است این سخنان را گفته. تعبیر سوم هم این است که هدف محروم کردن ایران از پشتیبانی روسیه و چین از برنامه های موشکی و تسلیحاتی ایران است.

هدف هرچه باشد آن را جز سرانجام سیاست زبونانه "نه شرقی، نه غربی" چیزی دیگر نمی توان دانست. سیاستی که ریشه آن به افول قدرت نظامی و اقتصادی و اعتماد به نفس ملی در دوران قاجار بر می گردد. البته حتی ناصرالدین شاه هم می گفت یک امتیاز به روسیه می دهیم، یک امتیاز به انگلیس تا به نحوی استقلال حداقلی خودمان را در بندبازی میان این قدرت ها حفظ کنیم. نمی گفت می خواهیم "سگک" روسیه یا انگلیس بشویم که آقای صالحی وعده آن را به ایالات متحده می دهد.

حتی پاکستان که زمانی متحد سنتی امریکا بود، امروز بیشترین مناسبات را با چین دارد و ترکیه عضو ناتو حاضر نیست تحکمات امریکا را در زمینه خرید یا عدم خرید تسلیحات از روسیه بپذیرد چه رسد به آنکه وعده تبدیل شدن به سگک را بدهد...  ادامه

--------------------------------------------------------------------------

بشنوید!

گزارش پاسدار اوین از تیرباران

گروه 10 نفره توده ای در اسفند 62

 

 7 اسفند 1362 گروه 10 نفره نظامی های توده ای و سرشاخه های سازمان مخفی حزب توده ایران در اوین تیرباران شدند. 4 نظامی (دریادار افضلی فرمانده نیروی دریائی، سرهنگ کبیری، سرهنگ عطاریان و سرهنگ آذرفر) و 6 کادر حزبی: فرزاد جهاد، شاهرخ جهانگیری، غلامرضا خاضعی، خسرو لطفی، ابوالفضل بهرامی نژاد ومحمد بهرامی نژاد.

درباره شب اعدام این گروه 10 نفره، در سال 67، یک سند تاریخی بدست آمد. این سند مصاحبه یکی از پاسداران گروه اعدام آنهاست که در مصاحبه  تلفنی از شهر قم با رادیو صدای ایران (برنامه سعید قائم مقامی) از مشاهدات خود در میدان تیرباران این گروه توده ای می گوید. این مصاحبه را راه توده همان زمان (سال 67) ضبط و منتشر کرد و اکنون یکبار دیگر آن را منتشر می کنیم.

https://www.youtube.com/watch?v=ESUeVMDP2_s

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

--------------------------------------------------------------------------

جهان پیش از کووید 19

و پس از کوید 19

والنتین کاتاسانوف- بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

--------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
 آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است