راه توده

شماره 844  چهارشنبه 19 مرداد 1401 

رحیم شیخ زادگان و ابوالحسن خطیب از جمله چریک های فدائی خلق بودند که دیر، اما سرانجام به مشی توده ای نزدیک شدند و با جسارت درک خود از غلط بودن مشی چریکی را اعلام کردند. شیخ زادگان در یک قرار سازمانی کشته شد و خطیب پس از انقلاب 57 به عضویت مشاور کمیته مرکزی حزب توده ایران درآمد و در قتل عام 67 اعدام شد. از یاد نبریم آنهائی را که جان خویش در راه مبارزه با دیکتاتوری و دفاع از آرمانهای انقلاب 57 گذاشتند.

ابوالحسن خطیب

رحیم شیخ زادگان

از پایان انقلاب مشروطه تا سقوط رضا شاه- بخش دوم

قیام های منطقه ای تا انقلاب سراسری 57

این گاه شمار جنبش های انقلابی دوران معاصر ایران تا پایان کار رضاشاه و خروج او از ایران است. سال های سلطنت محمدرضا شاه، انقلاب 57 و سپس قیام ها و جنبش های اجتماعی دوران  جمهوری اسلامی فصول دیگری اند که در این گاه شمار نیامده است. توصیه می کنیم این گاه شمار را با دقت کامل، نه یکبار و بارها بخوانید و در تکثیر و انتشار آن در داخل کشور همت کنید. تاریخ واقعی ایران نباید زیر انبوهی از خرافات و تحریفات مذهبی- حکومتی دفن شود. این گاه شمار، کارنامه افتخار یک ملت است.

 


 گرایش های مثبت

در سیاست خارجی

باید با تغییرات

در سیاست های

 داخلی همراه شود!

--------------------------------------

احسان طبری را

اخیرا کشف کردم!

هادی صداقت- کرمانشاه

--------------------------------------

ماموریت و هدف

"نانسی پلوسی"

از سفر به تایوان

ترجمه و تدوین- جعفر پویا

--------------------------------------

چپ رنگ باخته

قادر به درک

نقش روسیه نیست!

ریا نووستی- ویکتوریا نیکیفوروا

گزینش و ترجمه- آزاده اسفندیاری

--------------------------------------

آمریکای لاتین

نمی خواهد

حیاط خلوت

امریکا باشد!

ژاله نیاکان

--------------------------------------

کودتای

5  میلیارد دلاری

امریکا در اوکرائین

ترجمه- شیرین مرادی

--------------------------------------

مزدوران بلاروس

در جنگ اوکراین

محاکمه می شوند!

«ایگور نویتسکی»

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

--------------------------------------

سرمقاله 844

خطاب به آنها که "کلاه" خود را

برای "نانسی پلوسی" برمیدارند!

 

بدنبال سفر برنامه ریزی شده و تنش برانگیز نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آقای صادق زیباکلام که رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی اصرار زیادی دارد او را اصلاح طلب معرفی کند، در تفسیری "شهامت" این خانم را در سفر به تایوان با وجود به ادعای ایشان تهدیدهای چین ستود و بقول خودش کلاهش را برای ایشان برداشت. ما البته نمی دانیم ایشان کلاه خودش را برداشته و یا می خواهد کلاه مردم را بردارد! ایشان از کدام تهدید صحبت می کند؟ چون چین هیچوقت تهدیدی علیه خانم پلوسی نکرد. این خود آمریکا بود که مدام تبلیغ می کرد ما نگران ایجاد منطقه پرواز ممنوع توسط چین هستیم یا اینکه گویا چین هواپیمای حامل نانسی پلوسی را سرنگون کند و امثال این تبلیغات تا بعدا از این سفر همان نتیجه قهرمان بازی را بگیرد که آقای صادق زیباکلام گرفته است. و اگرنه خود آمریکا هم می داند که رهبران چین عاقل تر از آن هستند که دست به چنین ماجراجویی هایی بزنند آن هم با اهرم های بزرگ اقتصادی و نظامی که برای فشردن گلوی آمریکا و رهبران وابسته تایوان در اختیار دارند.

سخن بر سر کلاه امثال آقای زیباکلام هم نیست که بطور گزینشی برداشته می شود. مثلا وقتی بایدن و رهبران آلمان و فرانسه و انگلستان حمله اخیر اسراییل به غزه را و کشتار دهها کودک و غیرنظامی را ستایش کردند کسی نفهمید که ایشان کلاهش را برای رهبران اسراییل و آمریکا و غرب برداشت یا آن را پایین تر و بالاتر گذاشت. صحبت دراینجا بر سر جایگاهی است که چنین فرد ساده نگر و کوته بینی در جمهوری اسلامی و در میان جامعه روشنفکری پیدا کرده است. کسی که 400 پایگاه نظامی آمریکا در اطراف چین را نمی بیند و مسایل جهانی به این اهمیت٬ مسایلی را که می تواند به یک بحران و جنگ در آن منطقه و حتی جنگ جهانی ختم شود به برداشتن کلاه برای نانسی پلوسی تبدیل می کند٬ کسی که در واقع نه خود عمق ماجراها را می بیند و نه می خواهد که مردم اندکی تعمق کنند. سخن بر سر کلاه امثال آقای زیباکلام هم نیست که بطور گزینشی برداشته می شود. مثلا وقتی بایدن و رهبران آلمان و فرانسه و انگلستان حمله اخیر اسراییل به غزه را و کشتار دهها کودک و غیرنظامی را ستایش کردند کسی نفهمید که ایشان کلاهش را برای رهبران اسراییل و آمریکا و غرب برداشت یا آن را پایین تر و بالاتر گذاشت. صحبت دراینجا بر سر جایگاهی است که چنین فرد ساده نگر و کوته بینی در جمهوری اسلامی و در میان جامعه روشنفکری پیدا کرده است. کسی که 400 پایگاه نظامی آمریکا در اطراف چین را نمی بیند و مسایل جهانی به این اهمیت٬ مسایلی را که می تواند به یک بحران و جنگ در آن منطقه و حتی جنگ جهانی ختم شود به برداشتن کلاه برای نانسی پلوسی تبدیل می کند٬ کسی که در واقع نه خود عمق ماجراها را می بیند و نه می خواهد که مردم اندکی تعمق کنند... ادامه

-------------------------------------------------------------------------------------

نگاه های متفاوت به تاریخ سرمایه داری

دکتر "سروش سهرابی"

-------------------------------------------------------------------------

سرمایه داری تجاری

با چه انگیزه ای

مخالف مناسبات اقتصادی

با چین و روسیه است؟

صدای پای فاشیسم

در اوکراین را

رسانه های غرب

نگذاشتند به گوش

مردم  برسد!

-----------------------------------------------------------------------------

انفجار بیروت زمینه ساز

انفجار اجتماعی در لبنان شد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430