کنفرانس تهران- گزارش مترجم استالین- 12

رهبران سه کشور از تهران رفتند

که دوست یکدیگر باقی بمانند!

در میان دیگر مسایل کنفرانس، مسئله ایران نیز مورد مذاکره قرار گرفت. سه رهبر ائتلاف ضد هیتلری اعلامیه ویژه ای را تصویب کردند که طی آن ضمن تائید کمک های ایران به ائتلاف، بویژه در زمینه حمل بار به اتحاد شوروی، موافقت کردند به ایران هم در زمان جنگ و هم در دوران پس ازجنگ کمک اقتصادی شود و از استقلال کامل، حاکمیت و تمامیت ارضی آن حمایت شود. درپایان کنفرانس سندی به نام «اعلامیه تهران» تصویب شد. عکس: مجسمه شنی سه رهبر متفقین ( از راست به چپ) استالین رهبر وقت شوروی ، روزولت رییس جمهور وقت آمریکا و چرچیل نخست وزیر وقت انگلیس در زمان جنگ دوم جهانی . این مجسمه در مسکو به نمایش گذاشته شد.

 

راهتوده

شماره 840- چهارشنبه 22 تیر 1401

 

هوشنگ قربان نژاد از زندانیان کودتای 28 مرداد بود که 15 سال در زندان کودتا ماند. پس از انقلاب عضو کمیته مرکزی حزب شد و در یورش به حزب دستگیر و اعدام شد. سرنوشتی که برای رفعت محمد زاده (اخگر) عضو مشاور هیات سیاسی حزب نیز در قتل عام 67 رقم خورد. اخگر از سال 60 از معدود مخالفان ادامه سیاست حزب در برابر ج. اسلامی بود.

رفعت محمد زاده

هوشنگ قربان نژاد


اسب لنگ

اصلاح طلبان

و اصولگرایان

از "دوران"

عقب افتاده است

----------------------------

سرمقاله روزنامه

"مردم" ارگان مرکزی

حزب توده ایران

در بهمن 1325

به قلم "احسان طبری"

----------------------------

سرمایه داری تجاری

به این آسانی

دست از حکومت

نخواهد کشید!

----------------------------

«دلار»

ارز استعماری

در جهان است!

یونگه ولت آلمان

ترجمه عسگر داوودی

----------------------------

سخنان مهم رهبر

حزب کمونیست روسیه

در دیدار رهبران احزاب

 فراکسیون های مجلس با پوتین

نگاه به شرق

سیاست استراتژیک

روسیه است!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------

مصاجبه روزنامه اومانیته با

دبیرکل اتحادیه کارگری انگلستان

اروپا به سمت

اعتصابات بزرگ

پیش می رود!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

شورش در سریلانکا

رئیس جمهوری

که فرصت های

عقب نشینی را

از دست داد!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

----------------------------

"فوکویاما"

در تاریخ دفن شد!

«سویاتوسلاو کنیازوف»

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------

سرمقاله 840

گام های آهسته اما درست

ج. اسلامی در سیاست خارجی

هفته گذشته وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای ایتالیایی خود در رم گفت که ایران خواستار سهم طبیعی خود در بازار انرژیاست. وزیر خارجه ایتالیانیز تاکید کرد که شرکت‌های ایتالیایی علاقه‌مند هستند به فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران ادامه دهند. اینکه تا چه اندازه ایتالیا فعلا می تواند مستقل از آمریکا با ایران روابط اقتصادی برقرار کند مسئله ای دیگر است ولی اصل تلاش و حرکت برای شکستن محاصره اقتصادی آمریکا و گره نزدن مناسبات ایران با دیگر کشورها به سرنوشت برجام اقدام درستی است. همانطور که ایران در هفته های اخیر با بسیاری از کشورهای همسایه، آسیایی و آمریکای لاتین توانسته مناسبات و قراردادهایی تازه منعقد کند، می تواند با اروپا نیز در این جهت حرکت کند. شرایط جهانی ناشی از جنگ اوکراین امروز اجازه داده که برخلاف دیپلماسی دولت روحانی که یکسره متوجه احیای برجام آن هم از طریق مذاکرات با غرب، حتی گاه و عموما به قیمت خراب کردن مناسبات با چین و روسیه بود، میتوان به یک دیپلماسی وسیع تر و دوراندیشانه تر که مسئله را به شکل شکستن محاصره اقتصادی ایران با همه وسایل و با اسفتاده از همه امکانات و ارتباط های جهانی می بیند گذار کرد. 

حتی امروز در اروپا نیز بسیاری از گرایش های سیاسی و اقتصادی خواهان فاصله گرفتن از آمریکا و همکاری با روسیه و چین هستند. این جریان ها که روز به روز هم قدرتمند تر می شوند استدلال می کنند که مواد خام جهان در روسیه و چین و هند و افریقا و آمریکای لاتین است. صنایع جهان هم در همین جا متمرکز شده است. اگر ارتباط اروپا با این جهان قطع شود دیگر نه به مواد خام دسترسی دارد و نه به کالاهای ساخته شده. بنابراین این تصور که چاره ای نیست جز توسل به جنگ هنوز وجود دارد و همین تصور اختلافاتی را در میان کشورهای اروپائی و حتی در خود هر یک از کشورها بوجود آورده است. درواقع با اشکار شدن اینکه ناتو هیچ شانسی در عملیات نظامی علیه روسیه و چین ندارد، این پیمان در آینده یا باید فروبپاشد یا قدرت نظامی آن معطوف به جنگ علیه افریقا و آمریکای لاتین شود. افزایش هزینه های نظامی کشورهای اروپایی دیگر علیه روسیه معنایی ندارد. نه امنیتی را تضمین می کند، نه تهاجمی را ممکن تر. فقط می تواند علیه کشورهای دیگر به کار رود. در حالیکه جنگ علیه افریقا و آمریکای لاتین هم به همین سادگی ممکن نیست چون نه مردم آن کشورها زیربار می روند، نه تناسب قوای جهانی اجازه آن را می دهد، نه جنجالی که خود آنها درباره اوکراین بوجود آورده اند دستشان را در چنین عملیاتی در آینده باز می گذارد.

به این ترتیب شرایط در خود اروپا نیز متحول است و احتمال اینکه در اروپا بتدریج نیروهای تازه ای به قدرت برسند که از دنباله روی آمریکا فاصله بگیرند کم نیست که خیلی زیاد است. بویژه که بحران اقتصادی داخلی شرایط را برای حکومت های گلوبالیست دارای ماهیت فراملی روزبروز دشوارتر می کند و این کشورها را وادار می کند که منافع ملی را در الویت نسبت به منافع گروه بندی های فراملی قرار دهند.

.... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------

دنیای عکس ها، دنیای همه ماست!

---------------------------------------------------------------------------------

روابط جهانی

از سده 15 میلادی تغییر کرد!

دکتر "سروش سهرابی"

---------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است