راه توده

شماره 539 پنجشنبه 15 بهمن ماه 1394

دکتراحمد دانش

کیومرث زرشناس

مهرداد فرجاد آزاد

دکتر حسین جودت

رفیقدوست - 7

دو نوع رهبری فردی یا شورائی

تا لحظه آخرنظرآقای خمینی بود

این بخش پایانی خلاصه برداری از کتاب خاطرات محسن رفیقدوست است که می خوانید. در این بخش با گوشه هایی از ماجرای سفر مک فارلن به ایران، معامله دریافت موشک "تاو" در برابر حذف حزب توده ایران از صحنه سیاسی انقلاب، تاکید آیت الله خمینی بر دو نوع رهبری فردی و شورائی تا پیش از درگذشت، و نکته ظریفی درباره املاک بهائی ها و املاک بهائیت را می خوانید. همچنین با انتخاب روحانیونی برای تجدید نظر در قانون اساسی از میان روحانیت مبارز که تمامی آنها در دوران رهبری آقای خامنه ای کنار گذاشته شده و در انزوا قرار گرفتند. رفیقدوست سرانجام با یک پرونده مالی – بانکی بزرگ (اختلاس) از صحنه کنار رفت. در این پرونده فردی بنام فاضل خداداد اعدام شد و رفیقدوست و برادرش در امان ماندند.


تضاد شاه  

و قانون اساسی

شده تضاد

رهبرج. اسلامی

 و قانون اساسی

--------------------

37 سال

پس از انقلاب

بهمن 57

--------------------

عقب ماندگی

و شیوه تولید آسیائی

دکتر سروش سهرابی

--------------------

در انتظار

حوادث مهم

در الجزایر

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

بهمن بزرگ

بحران اقتصادی

به حرکت درآمده

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

--------------------

خاطرات "سایه"

 (پیرپرنیان اندیش)

طبری

عاشق ایران بود

--------------------

خاطرات مریم فیروز - 12

خروج

از میهنی که عاشقش بودم

--------------------

فیلم را ببینید!

بزرگذاشت

 "به آذین"

در تهران!

یک ضرب المثل ایرانی می گوید "زمستان می رود، اما رو سیاهی برای ذغال می ماند". این ضرب المثل مصداق کامل اعتراف گیری های زیر شکنجه در جمهوری اسلامی که به تقلید از رژیم شاه و حتی کامل تر از آن است. هیاهوها و بهره گیری های تبلیغاتی از اعتراف همیشه زیر شکنجه تاریخ مصرفش برای حکومتیان کوتاه مدت است. آنچه را دراین فیلم می بینید، مراسم یادبودی است که برای یکی از برجسته ترین مترجمین ایران، یعنی محمود اعتماد زاده "به آذین" با حضور اندیشه ورزان و هنرمندان کشور در تهران گرفته شد. یاد بود مترجمی که دبیر و بنیانگذار کانون نویسندگان ایران بود، یک دست خود را در جریان جنگ دوم جهانی و حمله متفقین به ایران از دست داد، دوبار در زمان شاه به زندان افتاد و سرانجام نیز در جمهوری اسلامی 7 سالش به زندان توحید و اوین گذشت. پیش از خاموشی ابدی، شرح شکنجه هایش برای اعتراف گیری را نوشت و تا آنجا که در توان پخش داشت؛ آن را پخش کرد. این خاطرات در راه توده دوبار منتشر شده است. شما را به دیدن این مراسم که با همت مجله بخارا برگزار شده دعوت می کنیم.

--------------------

نمایش قدرت

نظامی روسیه

غرب را

شگفت زده کرد

ریا نووستی – ترجمه آزاده اسفندیاری

--------------------

سرمقاله راه توده 539

سپاه سهم خود را

از دلارهای آزاد شده می خواهد!

این هفته حسن روحانی، رئیس جمهور، به کشورهای فرانسه و ایتالیا مسافرت کرد و قراردادهایی در زمینه همکاری های اقتصادی و از جمله خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به امضا رساند. این قراردادها که مبلغ آن نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار عنوان شده سروصدای فراکسیون سپاه در مجلس و روزنامه کیهان را در آورد که این قراردادها را تحمیلی دانسته و خواهان تایید آنها توسط مجلس شدند. پرسش اینجاست که اگر این قراردادها چنانکه می گویند تحمیلی است و شرط کشورهای غربی برای برداشتن تحریم هاست در آنصورت چه کسی پاسخگو است؟ آن زمان که رهبر جمهوری اسلامی بجای توجه به نامه شجاعانه و دلسوزانه مجلس ششم، طرفدار "دیپلماسی تهاجمی" شد و احمدی نژاد قطعنامه‌های تحریم را "کاغذ پاره" خواند چرا کسی از فراکسیون سپاه در مجلس شهامت نمایندگان مجلس ششم را نداشت و دهان باز نکرد که اعترض کند و هشدار دهد که کشور وارد چه ورطه ای خواهد شد و بیرون آمدن از آن چه هزینه ای خواهد داشت؟ نه تنها چنین نشد که برعکس نمایندگان دست راستی و شورای نگهبان و بیت رهبری نمایندگان مجلس ششم را بابت احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور و شهامت دادن هشدار مورد هجوم قرار دادند و تنبیه و رد صلاحیت کردند.

اما مشکل فراکسیون سپاه جایی دیگر است. آنان در واقع از اینکه حسن روحانی به خارج از کشور سفر کرده و از او استقبال شده ناراضی هستند و می خواهند بگویند که ما در ایران تعیین کننده هستیم و نه دولت یا رئیس جمهور. آنان همچنین نگران امیدوار شدن مردم نسبت به آینده وضع اقتصادی کشور هستند که ممکن است به زیان قدرت سیاسی سپاه و بسود طرفداران اصلاحات و تغییرات در انتخابات تمام شود. از سوی دیگر و فعلا قبل از هر چیز سپاه سهم خود را از هواپیماهای خریداری شده و قراردادهای بسته شده و پول های آزاد شده می خواهد. .. ادامه

------------------------------------------

 

با هم
به دیدار
کسرائی
برویم!
----

سالگرد خاموشی سیاوش کسرائی

در هر جنبشی

او تکرار می شود

------------------------------------------

"خاورمیانه عربی"

دست پخت فرانسه وانگلستان

مجله صلح آخن- گزینش و ترجمه رضا نافعی

 دبیرکل حزب کمونیست فرانسه

 مبارزه با آزادی ها

یا مبارزه با تروریسم اومانیته- ترجمه جعفر پویا

------------------------------------------

انتشار یکی از آثار مهم طبری در ایران

از ایران برای ما نوشته اند که یکی از آثار پرارزش طبری "برخی بررسی ها درباره جهان بینی ها و جنبش های اجتماعی در ایران" در تهران با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده است. کتاب را انتشاراتی "قومس" منتشر کرده و بموجب نوشته روی جلد، ویراستار "علی اردستانی" نام دارد. پشت جلد کتاب، ناشر و یا ویراستار با عنوان " دریچه ای گشوده به روی جهان" نوشته است: ....ادامه

 ----------------------------------------

دورنمای صلح

در کلمبیا نمایان شده

یونگه ولت- ترجمه عسگری داوودی

------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است