برخی بررسی ها.... احسان طبری (66 )

اندیشه و دانش ایرانی

چراغ راهنمای جهان بوده

جهان بینی ها که بخشی از تمدن هاست، مانند نژادها در سیر و سفر و در آمیزش و زایش دائم است. نه نژاد، نه تمدن، نه جهان بینی خالص هیچ کدام وجود ندارد. اگر شجره نامه آنها تنظیم گردد شاخه ای به هند، شاخه ای به چین، شاخه ای به ایران، شاخه ای به یونان، شاخه ای به مصر یا بابل و به دیگر نقاط می رود. انواع مختلف «حکمت» که در ایران پدید شد وجوه مشترک فراوان دارند، ولی وجود اختلاف آن ها را نیز نمی توان ناچیز گرفت. رازی، فارابی، ابن سینا، فخررازی، محقق توسی، قطب الدین شیرازی، صدرالدین شیرازی، هر یک کالای فکری خود را با جلوه ای خاص به بازار آورده اند. )این عکس طبری در زندان و زیر فشار نفی دانش و اعتقادات خود ننگی است ابدی برای ج. اسلامی.)

 

راه توده

شماره 610 پنجشنبه 19 مرداد 1396

غلامرضا خاضعی

شاهرخ جهانگیری

منوچهر بهزادی

گیتی مقدم


سپاه زیر بنای

اقتصاد

و صنایع ملی را

برباد داد!

--------------------

شیوه نوشتن را

بیآموزیم، سپس

دست به قلم شویم!

--------------------

حقایقی تلخی

که وزیر مسکن

گفت و بازتاب نیافت

--------------------

آزمون ناگزیر

کردستان شناسی

در مجلس ایران

 

علی گلاویژ پس از یورش به حزب توده ایران، در زندان ج. اسلامی، در آستانه اعدام های سال 67 . او نیز به همراه اکثریت رهبران و کادرهای دستگیر شده حزب توده ایران اعدام شد.

--------------------

نقش متحول شده

"کدخدا"

در کردستان

علی گلاویژ – 60

--------------------

گفت و گوی با مهدی پرتوی-2

دیدارهای

دوران انقلاب

با رهبران حزب

در آلمان شرقی

--------------------

توانمند کردن

بخش خصوصی

در ج. اسلامی

به چه معناست؟

--------------------

آیا خصوصیات

ویژه ایران

موجب عقب

 ماندگی شد!

دکتر سروش سهرابی

--------------------

سرمقاله 610

دولت روحانی ائتلافی شد

نهادهای رهبری ائتلافی می شوند؟

آقای روحانی این هفته کابینه خود را به مجلس معرفی کرد. اکثر کسانی که برای کابینه معرفی شدند طبعا از کارگزاران سه دهه گذشته جمهوری اسلامی بوده‌اند و انتظاری هم جز این نمی‌رفت. این که چند درصد از این افراد اصلاح طلب یا اصولگرا هستند مسئله‌ای است که می‌تواند برای احزاب و جناح‌های سیاسی ایران اهمیت داشته باشد ولی امروز از نظر کارآیی کابینه و شرایط کشور اهمیت درجه اول ندارد.

همه می‌دانند که اقتصاد و جامعه ایران در شرایط یک بن بست کامل قرار گرفته است. این بن بست نیز بیش از هر چیز در شرایط سیاسی کشور ریشه دارد. تعدد مراکز تصمیم گیری، دخالت‌های رهبر و بیت رهبری در همه امور، فعالیت گروه‌های "خودسر" وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی موازی، تبدیل شدن ائمه جمعه به دستگاه مخالفت با سیاست‌های رسمی دولت منتخب و بدل شدن به قدرت موازی با استانداران و فرمانداران در کشور؛ در کنار از بین رفتن ابزارهای عمده قدرت اقتصادی دولت و پراکنده شدن آن در میان سپاه پاسداران و انواع و اقسام نهادهای اقتصادی غیرپاسخگو و نظارت ناپذیر از جمله دلایل بحران عمیق سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در کشور است.

ایران در داخل با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. در بیرون نیز جنگ در منطقه جریان دارد و می‌تواند و می‌خواهند به کشور ما سرایت کند. در ایالات متحده دولتی بر سر کار آمده که هدفش ناامن کردن جهان و برهم زدن آرامش در منطقه خلیج فارس است تا جریان نفت به اروپا و چین را دچار مشکل کند. شعار تبلیغاتی بستن تنگه هرمز و قطع جریان نفت کارایی خود را از دست داده و دیگر نه وحشت امریکا که خواست امریکاست... ادامه.

-------------------------------------------------------------------

دیدار با تاریخ

 

این صفحه اول شماره 14 بهمن "رهبر" روزنامه ارگان مرکزی حزب توده ایران در سال 1323 است. یعنی حدود سه سال پس از بنیانگذاری حزب توده ایران. حزب توده ایران در دهم مهرماه 1320 و در اوج جنگ دوم جهانی و پس از سقوط رژیم استبدادی رضاشاه بنیانگذاری شد. رضا شاه به آلمان هیتلری نزدیک شده بود و پس از تشکیل جبهه متفقین مرکب از اتحاد شوروی وقت، انگلستان و امریکا و ورود ارتش متفقین به ایران رژیم رضاشاه سقوط کرد، انگلستان او را از ایران برد و بسرعت برای جلوگیری از سقوط نظام سلطنتی و انقلاب در ایران، فرزندش محمدرضا را که بسیار جوان بود جانشین او کرد. پل واسط این انتقال محمدعلی فروغی سیاستمدار کارکشته، ادیب و متمایل به انگلستان در ایران بود که پس از سقوط رضا شاه سکان نخست وزیری و حفظ سلطنت درایران و انتقال سلطنت به پسرش را برعهده گرفت. اندک زمانی پس از این انتقال و پایان ماموریت انگلیسی اش، بدلیل کهولت سن از نخست وزیری کناره گیری کرد.

 با سقوط رژیم استبدادی رضاشاه و آزاد شدن زندانیان حزب کمونیست ایران، حزب توده ایران به ابتکار شماری از کمونیست های جان بدر برده از استبداد رضاشاهی و خروج آنها از زندانهای وی تشکیل شد و در تاریخ 10 مهرماه 1320 موجودیت آن با شعار "نان، مسکن، صلح، آزادی" آغاز گردید و سلیمان میرزا اسکندری چهره ملی و نامدار ایران که سابقه نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه سیاسی خود داشت و از بقایای حزب کمونیست ایران بود، رهبری آن را برعهده گرفت. در همین شماره روزنامه "رهبر" عکسی از نخستین رهبر حزب توده ایران "سلیمان میرزا اسکندری" چاپ شده که تاکنون کمتر در نشریه و یا سایتی انتشار یافته است. این عکس بمناسبت سالگرد شهادت دکتر تقی ارانی و برپائی مراسمی برای وی و حضور سلیمان میرزا اسکندری در آن منتشر شده است. در شرح این عکس، هم اشاره به در گذشت و رفتن سلیمان میرزا اسکندری شده و هم به پیری و سالمندی وی. سلیمان میرزا اسکندری علیرغم ناتوانی جسم، در مراسم چهارمین سال شهادت ارانی شرکت کرده بود.

این اشارات شاید درسی باشد برای آنها که با کشتار رهبران حزب توده ایران در قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 تصور کرده بودند کار حزب توده ایران را تمام کرده و لابد پاداش خود را از انگلستان و امریکا هم می خواستند! این درس که رهبران می آیند و می روند، اعضای کمیته مرکزی ها نیز مانند اعضای حزب به همچنین می آیند و می روند، اما آنچه می ماند ماهیت و هویت ملی و بومی حزب توده ایران است. ماهیت و هویتی که از آغاز بنیانگذاری همیشه و در کوران حوادث و گذشت زمان "سر" (رهبری) خود را یافته است. رهبران می آیند و می روند، این جهان را ترک می کنند، کشته می شوند، به مرگ طبیعی می میرند و... اما آنچه باقی می ماند هویت تاریخی حزب توده ایران است. هویتی که همیشه "سر" خود را یافته است. این حکم تاریخ است! دیر و زود شاید داشته باشد، اما سوخت و سوز هرگز ندارد!

-------------------------------------------------------------------

امریکا

نفت ونزوئلا را

می خواهد اما

دولت آن را نمی خواهد

تدوین و ترجمه – رضا نافعی

طرح مقابله با

تحریم های روسیه

طرح مقابله با

تحریم ایران نیزهست!

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه – آزاده اسفندیاری

-------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

از طریق ای میل زیر می تواند با راه توده تماس بگیرید

Piruz. Pey@gmail.com

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany