کنفرانس تهران- گزارش مترجم استالین-9

لهستان، فنلاند و سوئد موجودیت خود را مدیون استالین هستند

 در این بخش از گزارش کنفرانس تهران به قلم مترجم استالین، مسائل بسیار مهمی در ارتباط با فنلاند، سوئد و لهستان، پس  از پایان جنگ مطرح می شود. مطالعه دقیق این بخش شما را با ریشه های تقابل های کنونی سه کشور یاد شده در بالا با روسیه آشنا می کند. این سه کشور، که حالا یکی از آنها به ناتو پیوسته و دو کشور دیگر، به بهانه جنگ اوکراین تقاضای پیوستن به این اتحاد نظامی را مطرح کرده اند، موجودیت خود پس از جنگ دوم را مدیون نظرات و تصمیمات استالین و اتحاد شوروی در کنفرانس تهران هستند. سفارت اتحاد شوروی که استالین و روزولت در کنفرانس تهران در آن ساکن بودند.

 

راه توده

شماره 837 چهارشنبه  اول تیرماه 1401

قاضی محمد رهبر حزب دمکرات کردستان و صدر حکومت خود مختار کردستان که پس از یورش ارتش شاه به کردستان و آذربایجان برای سرکوب دو حکومت خودمختار، در سال 1326، به دار آویخته شد.غنی بلوریان نیز که با انقلاب از زندان 24 ساله شاه بیرون آمد، عضو رهبری حزب دمکرات کردستان ایران و سپس عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران و در مهاجرت عضو هیات سیاسی شد.

غنی بلوریان

قاضی محمد


بخشی از اپوزیسیون

ج. اسلامی روی

امریکا حساب کرده

---------------------

شیراز

شهر گل سرخ

"رحمان هاتفی"

---------------------

مردم ایران

باید منافع ملی

را تشخیص بدهند!

---------------------

جهان پیمائی چین

در جاده ابریشم

---------------------

پوتین در سن پترزبورگ:

همه در خدمت

روسیه نوین!

«النا پانینا»

مدیر موسسه پژوهشی روسترات

ترجمه- الناز گرجی

---------------------

مردم "مولداوی"

نمی خواهند

برده ناتو شوند!

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

---------------------

با پیروزی نامزد چپ

در انتخابات ریاست جمهوری

کلمبیا به دولتهای چپ امریکای لاتین پیوست!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

---------------------

مارکسیسم برای

تغییر جهان و یا

توجیه جهان کنونی؟

"دکتر سروش سهرابی"

---------------------

امریکا روی شانه

20  میلیون

برده افریقائی!

یونگه ولت - ترجمه رضا نافعی

---------------------

بازار داغ فروش

کمک های اهدائی

در اوکراین!

یونگه ولت آلمان

ترجمه عسگر داوودی

---------------------

سرمقاله 837

دریچه های رهائی از تحریم

 که ج. اسلامی به روی خود می گشاید!

دولت ایران در هفته‌های گذشته چند قرارداد اقتصادی و تجاری را به غیر از ونزوئلا با کشورهای ترکمنستان، کازاخستان و تاجیکستان به امضا رساند. پیشنهاد پوتین رییس جمهور روسیه برای پیوستن ایران به اتحاد اوراسیا و باز کردن بازارهای آن کشورها به روی محصولات ایران در اجلاس این اتحادیه بی گمان در باز شدن راه انعقاد این قراردادها نقش مهمی داشته است. هوشمندانه تر از همه اینها توافقنامه ایران با جمهوری مستقل شده دنباس در شرق اوکراین، یعنی جمهوری خلق "دونتسک" است، کشوری که هم بزودی یکی از بزرگترین قدرت های صنعتی اوراسیا خواهد شد که صنایع آن از نظر سطح تکنولوژی مناسب بازار ایران است، و از سوی دیگر 65 درصد غلات اوکراین در منطقه وسیع دنباس تولید می شود. منطقه ای که حدود 25 در صد خاک اوکراین است. ایران در واقع از هم اکنون با این انتخاب، آینده خود را هم از نظر برخی بازارهای صادراتی و رفع نیازهای صنعتی، و هم از نظر غلات تامین کرده است. در کنار اینها اعلام شکل گیری کریدور ترانزیتی شمال – جنوب که سنت پطرزبورگ در شمال روسیه را با عبور از ایران به بندر بمبئی در هند متصل می کند و می تواند جایگزین راه دریایی موجود شود ناگزیر به نوسازی حمل و نقل ریلی و جاده ای در ایران منجر میشود و این کریدور را به طرح جاده ابریشم چین وصل کند، جاده ای که با کارشکنی های داخلی در ایران به امید جلب محبت آمریکا متوقف شده است.

همه اینها برای ایران دو معنای پیوسته با هم دارد:

1- محاصره اقتصادی ایران در حال شکسته شدن است

2- تبلیغات بی وقفه درباره اینکه سرنوشت همه چیز ایران در دست امریکاست در حال متلاشی شدن است.

همین دو نتیجه است که عملا جامعه سیاسی ایران را به "لحاظ سیاست خارجی" به دو گرایش تقسیم کرده است. .. ادامه

---------------------------------------------------------------------------

بر سر تربت پدر بزرگ آمده است!

 قتل عام فاشیستی زندانیان سیاسی، 10 سال پس از انقلاب57 که در مرداد ماه 1367 سازمان داده شد، لکه ننگی است که هرگز از دامن جمهوری اسلامی پاک نخواهد شد. حتی اگر خاوران تهران و خاوران شهرهای دیگر را آسفالت کنند و یا به هر مکانی تبدیل کرده و نامی دیگر بر آنها بگذارند. اگر بر سر آمر و آمران آن هم اختلاف نظر وجود داشته باشد (که سرانجام این اختلاف نظر هم به نظری واحد درتاریخ تبدیل خواهد شد) نام عاملان و مجریان آن آشکار است و فراموش نخواهد شد. تاریخ هیچ جنایتی را فراموش نمی کند، همچنان که هیچ خیانتی را. در آن قتل عام زندانیانی از 70 و 80 ساله (از جمله برخی رهبران حزب توده ایران مانند "حسین جودت") تا نوجوان هایی که بنام مجاهد خلق از خیابانها به زندان ها (از جمله زندان اوین) منتقل شده بودند اعدام شدند. حتی اگر به بهانه بیانیه اعلام قیام مسلحانه رهبری سازمان مجاهدین خلق تیرباران نشده بودند همگی دوران محکومیت را می گذراندند.

در خاوران تهران، اولین نیمه شب که با کامیون های حمل گوشت اجساد قربانیان را از اوین آورده و در گودال های کم عمقی که شتابزده حفر کرده بودند ریخته و روی آنها خاک می ریختند، خادم وقت نمازخانه گورستان وابسته به کلیسای ارتدوکس ها که نزدیک محل است فاجعه را دید و اندک زمانی بعد مشاهدات خود را فاش ساخت. مشاهداتی که کارپایه کشف گورستان خاوران و فاجعه قتل عام شد. بعدها که شماری از زندانیان جان به در برده از آن قتل عام از زندان بیرون آمدند پرده های آن فاجعه را یکی پس از دیگری عقب زدند. حزب توده ایران در نخستین اطلاعیه ای که در باره این قتل عام در مرداد 67 در دبیرخانه حزب در شهر "پراگ" در جمهوری چکسلواکی نوشته شد، آن را بدرستی "فاجعه ملی" اعلام کرد.

---------------------------------------------------------------------------

اجلاس مهم اورآسیا که رسانه های غرب

درباره آن سکوت کردند

ولادیمیر چوشکین-بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

--------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید

 با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com