برگزیده هائی از کتاب "گفتگو با تاریخ" کیانوری

با سیاست های غلط

روشنفکران، جوانان

و زنان از نظام جدا شدند

یک بار، یکی از خوانندگان روزنامه «سلام» پرسیده بود: چی شده که در زمان شاه که اینقدر تبلیغات غرب و غرب گرایی زیاد بود جوان ها به طرف اسلام رو آوردند و حالا که بیست سال اینقدر تبلیغات اسلامی می شود جوان ها در جهت دیگری حرکت می کنند؟

«سلام» هم  جواب داده بود: ما از دانشمندان می خواهیم که در باره این مسئله تحقیقی بکنند و جواب بدهند. من می خواستم تلفن کنم به «سلام» و بگویم که آقا! چه تحقیقی؟ شما خودتان منتشر کردید که آیت الله موسوی اردبیلی در آخرین گفتارش در سال 1376 در قم، گفته بود با سیاست غلطی که ما از اسلام ارائه کردیم سه چهارم جوان ها و دانشمندان، دانشگاهیان و زنان از ما جدا شدند.

 

راه توده

شماره 937  چهارشنبه 17 مرداد 1403

تقی کی منش عضوسازمان نظامی حزب توده ایران که 25 سال در زندان شاه اسیر بود و در زندان دکتر دندانپزشک شد.  پس از انقلاب عضو هیات سیاسی حزب شد و در بهمن61 دستگیر و زیر شکنجه کشته شد. درباره پروین گنابادی مراجعه کنید به مطلبی که در انتهای همین صفحه منتشر شده است.

پروین گنابادی

تقی کی منش



فیسبوک
آرشیو
 راه توده

فیسبوک
راه توده

با تلگرام
راه توده
همراه شوید


وقتی مردم

 امنیت ندارند

سرمایه گذار هم امنیت ندارد

----------------------------

خوش خیالی های

چپ روها

در انقلاب 57

دکتر "سروش سهرابی"

----------------------------

دو سال پیش از ورود

ارتش روسیه به اوکراین

هدف امریکا

تبدیل اوکراین

به میدان جنگ است

----------------------------

هوش مصنوعی
برای رهائی و یا
ادامه بردگی در
 نظام سرمایه داری

----------------------------

تجربه چین 

در برابر روسیه

روزنامه پراودا

ترجمه – الناز گرجی

----------------------------

زیر پای

دولت بنگلادش

اگر سست نبود

سقوط نمی کرد!

سرگیی کاژمیاکین- روزنامه پراودا

ترجمه: آزاده اسفندیاری

----------------------------

کودتای غربی

در صربستان

برای "لیتیوم"

وبسایت "قرن" - دیمیتری روستوف

ترجمه و تدوین - آذرنگ

----------------------------

آمریکا، اوکراین را

به سرنوشت سپرده

ولادیمیر پروخواتیلوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------

سرمقاله 938

معنای اصلاحات و تغییرات

این نیست که غربگرایان حاکم شوند!

 

پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و قهر و آشتی و طلبکاری سهمی در دولت توسط اصلاح طلبان، یکبار دیگر بحران ایدئولوژی اصلاح طلبی در ایران آشکار شد.

البته این بحران برخلاف تصورات برخی ها، به معنای پایان ضرورت اصلاحات و تغییرات همه جانبه در جامعه ما نیست. برعکس جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به عمیق ترین اصلاحات نیاز دارد، اما نه آن اصلاحاتی که اصلاح طلبان غربگرا بلندگوی آن شده اند.

مشکل ایدئولوژی اصلاح طلبی در کجاست؟ و بحث با اصلاح طلبان بر سر چیست؟

تمام بحث با اصلاح طلبان بر سر این موضوع ساده است که نیاز به اصلاحات از کجا ناشی می‌شود؟ از واقعیت جامعه ما یا از یک تئوری و نظریه یا ایدئولوژی بنام اصلاح طلبی؟

نقطه عزیمت ضرورت اصلاحات در جامعه ما واقعیت جامعه و نیاز آن به اصلاحات است نه هیچ تئوری یا نظریه یا ایدئولوژی اصلاح طلبی یا انقلابی یا غیرانقلابی.

اختلاف با اصلاح طلبان یا ایدئولوژی اصلاح طلبی در اینجاست. بسیاری از اصلاح طلبان ضرورت اصلاحات را از نیاز جامعه به اصلاحات نتیجه نمی‌گیرند بلکه از ایدئولوژی اصلاح طلبی نتیجه می‌گیرند. می‌گویند جامعه ما باید اصلاحات کند و سکان حکومت به ما واگذار شود تا انقلاب نشود.

این در حالی است که جامعه ما باید اصلاحات کند برای آنکه به اصلاحات نیاز دارد نه برای آنکه انقلاب بشود یا نشود و مگر دست ماست که انقلاب بشود و یا نه. مگر انقلاب 57 دست ما (سیاسیون و حتی مبارزان سیاسی) بود! انقلاب یک امر اجتماعی است که پایه های علمی خود را دارد. از جمله خیزش وسیع و توده ای مردم برای سرنگونی یک نظام و جایگزین کردن آن با یک نظام دیگر و ناتوانی حکومت ها برای مانور بموقع برای اصلاحات و جلوگیری از انقلاب و سرنگونی خود.

ما همین مشکل را با طرفداران براندازی هم داریم و بارها به برخی فعالان و به ویژه اقتصاددانان چپ و مترقی داخل کشور که با جمهوری اسلامی مخالف هستند گفته‌ایم که شما نمی‌توانید منتظر شوید که جمهوری اسلامی سرنگون شود و شما بشوید وزیر اقتصاد و بعد راه حل ارائه دهید و مشکلات اقتصادی را حل کنید! جامعه ما امروز به اصلاحات اساسی نیاز دارد و مردم این را از ما می‌خواهند. اصلاحات این نیست که حتما شما به حکومت برسید، این چه کسی و چه طبقه و قشری باید به حاکمیت برسد را ماهیت انقلاب تعیین می کند و نه شما!... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

پروین گنابادی

 ادیب سرخ خراسان

 

محمد پروین گنابادی ادیب فرهیخته ای که به نمایندگی از مردم سبزوار وارد مجلس شد و به فراکسیون حزب توده ایران در مجلس چهاردهم پیوست. پس از کودتای 28 مرداد تحت پیگرد قرار گرفت اما جان به سلامت در برُد. سالها در انزوا زیست تا آب ها از آسیاب کودتاچی ها ریخت و او که دیگر عرصه ای برای فعالیت سیاسی نداشت همه نیروی خود را صرف تحقیق و ترجمه و تدریس در دانشگاه تهران کرد. بسیاری از سرفصل های  لغت ‌نامه دهخدا را او نوشت و در اصلاح این لغت نامه آنچه را در توان داشت به میدان آورد. شرح حال فردوسی و هفت‌خوان رستم با تفسیر لغات برای شاگردان دبیرستان از جمله آثار تدریسی اوست.

راه توده 14 سال پیش و در دورانی که چاپ می شد، با عنوان ادیب سرخ ایران به زندگی ادبی و سیاسی پروین گنابادی پرداخته بود که در لینک زیر قابل دسترسی است.

 http://www.rahetudeh.com/rahetude/Sarmaghaleh-vasat/PDF/nov-2005/parvine_gonabadi.pdf:

 

----------------------------------------------------------------------------

سفر رهبر جدید ویتنام
به جمهوری خلق چین
ترجمه ـ عسگر داوودی

کنفرانس سراسری حزب کمونیست روسیه

روسیه برای پیروزی

بر نازیسم و بنای

جهان چند قطبی می جنگد

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- نعمت بوستانی


 زنان 

آرشیو راه توده

بایگانی
راه توده چاپی از شماره 1 تا 127
(1373 - 1378)

بایگانی
راه توده اینترنتی از شماره اول


 جستجو
مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

با آدرس ای میل زیر
می توانید با ما تماس بگیرید

rahetudeh100@gmail.com