آخرین بخش تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

بهمن انقلاب در بهمن 57

توفان انقلاب 57 در بهمن ماه سراسر ایران و بویژه تهران را در نوردید. هیچکس، حتی خود آقای خمینی نیز تصور نمی کرد، رژیم شاه چنان سریع سقوط کند که در عرض یک ماه کرد! حوادث انقلابی چون سیلی بنیانکن در کوچه و خیابان ها روان بود. آنها که امروز می گویند می شد جلوی انقلاب را گرفت و یا آنها که امروز مواضع آن روز خود را حاشا می کنند و یا در باره آن سکوت اختیار می کنند، به استناد اخباری که می خوانید صداقت ندارند. و آن مذهبیونی که در جمهوری اسلامی انقلابی شدند و دیروز خود را فراموش کرده اند نه صداقت که ایمان هم ندارند. و آنها که فساد و تباهی و ارتجاع و سقوط تمام معیارهای انقلاب 57 را امروز می بینند و نمیدانند در سال انقلاب چه گذشت در غفلت دست و پا می زنند.

 

راه توده

شماره 929  چهارشنبه 23 خرداد 1403

پرویز حکمت جو، عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران پس از سالها که در زندان بود، بار دیگر به بهانه ارتباط سازمانی با بیژن جزنی در زندان زیر بازجوئی و شکنجه رفت و کشته شد. دکتر هوشنگ تیزابی بنیانگذار نشریه "بسوی حزب" که پایه شکل گیری سازمان نوید بود نیز پس از یک زندان 5 ساله، در یک درگیری مسلحانه دستگیر و بلافاصله در زندان رفت زیر شکنجه و کشته شد.

دکتر هوشنگ تیزابی

ستوان پرویز حکمت جو



فیسبوک
آرشیو
 راه توده

فیسبوک
راه توده

با تلگرام
راه توده
همراه شوید


مذاکره با امریکا

چه سمت و سوئی

باید داشته باشد؟

----------------------------

سقوط رژیم شاه

از پادگانهای نظامی

آغاز شد

----------------------------

قدرت دریائی

روسیه

در  قطب شمال

ریانووستی- اندری ایگورف

ترجمه- نعمت بوستانی

----------------------------

نبوغ لنین

در سخن گفتن

به زبان مردم

"و.س. نیکیتین"

ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------

روسیه از خاکستر

اتحاد شوروی برخاست

استپان باستانوف- ساویتسکایا راسیا

ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------

مخالفان

سیاست مکرون

انتخابات پارلمان

اروپا را بردند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

مردم مکزیک

رهبری کشور را

به یک رئیس جمهور

چپ سپردند

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

----------------------------

جاسوسی اسرائیل

از دیوان بین المللی

کیفری لاهه

ترجمه و تالیف ـ عسگر داوودی

----------------------------

سرمقاله 929

هرکسی از ظن خود شده

موافق و مخالف پزشکیان

 

شورای نگهبان این هفته اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده را اعلام کرد. در میان این نامزدها تایید صلاحیت شده مسعود پزشکیان بیش از همه به یک انفجار خبری تبدیل شد. سه گروه عمده در این میان وارد میدان شده اند و به نفع یا در مخالفت با دکتر پزشکیان سخن می گویند.

گروه اول اصلاح طلبان غربگرا هستند که بعضا ذوق زده شده و به گمان تکرار برنامه های گذشته و برهم زدن تمرکز و یکپارچگی سیاست ها هستند، تمرکزی که ایران امروز بیش از هر چیز بدان نیاز دارد.

گروه دوم اصولگرایان گوناگون و بویژه وابستگان جبهه پایداری که حضور پزشکیان در انتخابات همه خیالات و نقشه های آنها را برای ادامه سیاست چهل ساله رو در رو قرار دادن مردم با یکدیگر و ایجاد تنش تحت عنوان حجاب و خودی و غیرخودی دچار مشکل کرد.

گروه سوم هم کسانی هستند که اصلاح طلبان را خطر عمده می دانند و می گویند پزشکیان غربگرا و لیبرال است و آمده تا سیاست راهبردی گردش به شرق را برهم بزند و برنامه های نولیبرالی را اجرا کند.

این هر سه گروه در این یا آن زمینه اشتباه می کنند. نخست اینکه سیاست های کلان جمهوری اسلامی، از جمله سیاست راهبردی نگاه به شرق و طرفدار عبور از جهان تک قطبی به نظام  چند قطبی مثل همه دیگر کشورها در یک اتاق فکر تنظیم می شود و آمدن و رفتن رئیس جمهور نمی تواند آن را تغییر بدهد. حتی اگر کار به کشاکش های سیاسی کشیده شود.

 همانطور که ابراهیم رئیسی نیز علیرغم میل خود، ناگزیر بود به سیاست های کلان جمهوری اسلامی گردن بگذارد ولو اینکه در آن کارشکنی، تعلل و یا ناپیگیری نشان می داد.

باز گردیم به امروز و مسئله انتخابات، لیست شش نامزد ریاست جمهوری و بحث هائی که پیرامون دکتر پزشکیان جریان دارد:

نخستین موضعگیری های مسعود پزشکیان از جمله اینکه خود را "اصولگرای اصلاح طلب" نامید و همینطور اعلام اینکه برنامه ای جدا از برنامه آیت الله خامنه ای و رهبری ندارد نشان می دهد که آقای پزشکیان برای رویارویی و دوگانه سازی وارد میدان نشده و تابع سیاست های راهبردی نظام است.

کسانی که پزشکیان را غربگرا و لیبرال معرفی می کنند بفرمایند که اگر مصمم به شرکت در انتخابات هستند در این انتخابات به چه کسی می خواهند رای بدهند؟ غیرغربگرا و غیرلیبرال دراین لیست 6 نفره کدامشان هستند؟ به سعید جلیلی و جبهه پایداری باید رای داد؟ به قالیباف با مشکلات و پرونده هایی که دارد؟ یا به زاکانی و پور محمدی؟

ورود آقای پزشکیان به صحنه انتخابات می تواند تدبیری شود برای آشتی مردم با حاکمیت که در این شرایط جهانی ایران بیش از هرچیز بدان نیاز دارد. پزشکیان که دارای تبار مادری کُرد و پدری اذربایجانی است می تواند نماد وحدت ملی در کشور بشود. ضمن اینکه با ورود وی به صحنه هم مردم احساس کنند که شرکت در انتخابات در سرنوشت آنها تاثیر بگذارد، هم سیاست خارجی راهبردی نگاه به شرق ادامه پیدا کند، هم وضع داخلی متناسب با نیازهای تداوم این سیاست راهبردی تغییر می کند. یعنی فشارهای اجتماعی و فرهنگی و ارتجاعی از روی مردم برداشته شود و در جهت مبارزه با فساد و بهبود وضع مردم گام گذاشته شود.

----------------------------------------------------------------------------

کره شمالی آنگونه که هست

نه آنگونه که غرب تبلیغ می کند

روزنامه سویتسکایا راسیا

تهیه و تدوین- راه توده

----------------------------------------------------------------------------

خاطرات شعبان جعفری

شورش 15 خرداد در جنوب تهران

15 خرداد نقل از کتاب خاطرات شعبان جعفری، که به کوشش و مصاحبه های هماسرشار روزنامه  نگار قدیمی ایران تهیه شده است:

----------------------------------------------------------------------------


 زنان 

آرشیو راه توده

بایگانی
راه توده چاپی از شماره 1 تا 127
(1373 - 1378)

بایگانی
راه توده اینترنتی از شماره اول


 جستجو
مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

با آدرس ای میل زیر
می توانید با ما تماس بگیرید

rahetudeh100@gmail.com