راه توده

شماره 641 -  پنجشنبه 23 فروردین 1397

ابوتراب باقرزاده

اسماعیل ذوالقدر

عباس حجری

تقی کی منش

روز شمار تاریخ از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 (18)

آغاز وحشت از استبداد نظامی

رضاخان سردار سپه

به سال 1301 یعنی یکسال پس از کودتای رضاخان- سیدضیاء رسیده ایم. دراین سال چند رویداد مهم رخ داد که آینده سلطنت قاجاریه را رقم زد. برخی افراد فراکسیون های مجلس چهارم که نشانه های دیکتاتوری رضاخان سردار سپه را نشانه آینده خوفناک دیده بودند در مجلس دهان به انتقال گشودند. رضاخان که از بی ثباتی دربار و آشفتگی وضع اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین شورش های غیر سیاسی و جنبش های انقلابی در کشور اطلاع داشت، فورا استعفا داد تا مجلس را در تنگنا قرار دهد. بصورت همزمان، قوای نظامی دست به تظاهرات به نفع رضاخان سردار سپه زدند و مجلس را تهدید کردند. رضاخان پس از این مانور استعفای خود را پس گرفت و با قدرت بیشتری به سر کار خود بازگشت. این قدرت نمائی در برابر مجلس، زمینه ساز بی اعتبار کردن و از قدرت ساقط کردن مجلس بود و رضاخان بخوبی این زمینه را فراهم ساخت. در همین سال، پاسبان های تهران اعتصاب و تظاهرات کردند. آنها 6 ماه حقوق عقب افتاده خود را می خواستند. و باز در همین سال، اولین رئیس اطلاعات و امنیت در ایران با هدف سرکوب سیاسی منصوب شد و سازمان اطلاعاتی در کشور شکل گرفت که بعدها این تشکیلات نه تنها در زمان رضاشاه و نه تنها در زمان محمدرضا شاه بلکه در جمهوری اسلامی نیز تشکیلات امنیتی با همین هدف، یعنی سرکوب سیاسی به حیات خود ادامه دادند. عکس: کلنل تقی خان پسیان اولین خلبان ایران و رهبر قیام افسران ملی در خراسان که با توطئه انگلیس و بدست عوامل رضاخان به قتل رسید. از سلسله قتل ها و توطئه ها علیه جنبش های انقلابی ایران در آستانه سقوط قاجاریه.

 


توفان اردیبهشت

از سر مردم

 و ایران

خواهد گذشت؟

--------------------

اردوغان انتقام

پیروزی کردها

در انتخابات را

با جنگ می گیرد

مایکل برووک و ژن ریس باهالن

وبسایتtheRegion.org

برگردان: فروزنده فرزاد

--------------------

دست های آلوده

در بحران ارز

شاکر کی مرام

--------------------

نتایج اقتصاد

تجارت محور

در ج. اسلامی

--------------------

برخی بررسی ها...

احسان طبری (97 )

جنبش مترقی

اجتماعی- مذهبی

"بابیه" درایران

--------------------

اسرائیل آتشبیار

حمله نظامی

 به ایران

یونگه ولت- ترجمه الناز گرجی

--------------------

انقلاب در قم

ج. اسلامی زیر پای حضرت معصومه را

خالی کرده است!

"دکتر ابراهیم فیاض"

--------------------

دلار از معاملات

تجاری روسیه وچین

حذف می شود!

خبر گزاری روسیه امروز

ترجمه - آزاده اسفندیاری

--------------------

سرمقاله راه توده 641

نبض جامعه و رویدادها را

حتی لحظه ای نباید رها کرد!

هم شورش دیماه 96 و هم نتایج و پیامدهای آن برای کسانی که راه توده را در سال گذشته پیگیری کرده‌اند غیرمنتظره و غافلگیرکننده نبود. راه توده از ماهها قبل هم احتمال وقوع شورش را پیش بینی کرده بود و هم دلایل و پیآمدهای آن را. مثلا در سرمقاله راه توده شماره 617 (6 مهر 96) چنین‌ می‌خوانیم:
«ایران با سرعتی حیرت انگیز به سمت تنش، بحران و فروپاشی‌ می‌رود. فساد بیسابقه حکومتی، افزایش شمار تهیدستان و حاشیه نشینان در کنار عمیق شدن دره میان فقر و ثروت و اختلاف میان طبقات، رشد بیکاری و وضعیت وخیم اشتغال، خالی شدن روستاها، بحران آب و محیط زیست و کشاورزی، اعلام رسمی وجود قحطی در کشور و تامین خوراک 34 میلیون تن از طریق واردات، گسترش بیسابقه آسیب‌های اجتماعی، خشونت، قتل، تجاوز، دزدی، فساد، اعتیاد، روسپی گری، کودک آزاری، وضع نابسامان و پولی شدن و طبقاتی شدن بهداشت و درمان و آموزش و پرورش، بازگشت بیسوادی مطلق در کنار مدرک گرایی و شمار تحصیلکردگان بیکار، نرخ هولناک تصادفات جاده‌ای و مرگ و میرها و معلولیت‌ها و هزینه‌های سنگین و فزاینده آن بر اقتصاد و جامعه، فرار روزافزون مغزها، سرمایه‌ها و نیروی کار، هرج و مرج فکری و فروپاشی بنیان‌های اخلاقی، شکلگیری گروه بندی‌های چپاولگر رانت‌خوار، اختلاس‌گر و فشار رقابت میان آنها بر زندگی مردم. ناتوانی در پیش گرفتن یک سیاست مستقل ملی، بحران در سیاست خارجی و مناسبات جهانی… همگی تصویری از چشم انداز نگران کننده‌ای است که کشور ما به سوی آن در حال حرکت است که نهایت آن جز رویارویی نظامی و فروپاشی چیزی نخواهد بود.»
راه توده در ادامه نوشت: «بخشی از حاکمیت در ایران که بعضا به رهبر جمهوری اسلامی و گروه‌های نظامی و سپاه نزدیک هستند از گسترش بحران استقبال‌ می‌کنند و به آن دامن‌ می‌زنند. اینان تصور‌ می‌کنند که‌ می‌توانند مسئولیت بحران را به گردن مخالفان یا رقبای سیاسی خود و دولت منتخب بیاندازند تا جایی که در نهایت یک راه بیشتر باقی‌ نمی‌ماند و آن بدست گرفتن قدرت توسط سپاه است. همان تصوری که با آن در پی طولانی کردن و بی‌ راه حل کردن جنگ با عراق بودند، اکنون بصورت طولانی کردن و بی‌ راه حل کردن بحران سیاسی و اقتصادی و اجتماعی درآمده است. اینان از هیچ کاری برای زمین زدن دولت و عدم موفقیت آن دریغ‌ نمی‌کنند.»...ادامه

 

انتشار

خاطرات زندان

تقی کی منش

عضو هیات سیاسی حزب توده ایران

 

اخیرا در ایران کتاب خاطرات زندان 25 ساله تقی کی منش در دوران شاه به همراه شماری عکس های تاریخی از زندان و زندانیان آن 25 سال منتشر شده و نسخه ای از آن بدست ما نیز رسیده است. راه توده از این شماره این خاطرات را بصورت دنباله دار منتشر خواهد کرد. دراین شماره دو مقدمه کتاب را که اولی به قلم محمد علی عموئی دبیر وقت حزب توده ایران و همرزم و همبند کی منش است و دومی به قلم ویراستار کتاب منتشر می کنیم و از شماره آینده انتشار متن کتاب را آغاز خواهیم کرد.

 

--------------------------------------------

متهمان فاجعه

حمله به لیبی

و سقوط قذافی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

شاهزاده جوان

و بلند پرواز

در کاخ الیزه

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------------------------------

گفتگو با سارا واگن کنشت

آلمان زیر فشار

اقتصادی امریکا
به سمت نرمش

با روسیه می رود؟

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای تماس با راه توده می توانید

از این پس از ایمیل زیر استفاده کنید :
payam@rahetudeh.com
 

 

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است