صبر تلخ -18

در حمایت از خمینی

و مذهبیون زیاده روی کردیم!

وجود«هیئت موتلفه» درکنار آقای خمینی  یک مقدار هشدار بود!  این آقایان، به تعداد مساجد، بلندگو داشتند و از همان جا پایه های آینده خودشان را درست کردند! رژیم و «ساواک»، نهایت انعطاف را هم در قبال اینها به خرج داد! و به موقع هم حکومت را دو دستی تحویل آنها داد! بعدها ما مطلع شدیم که آقای فردوست «اداره هشتم ساواک» را دست نخورده تحویل آقایان داده است! یعنی توافقاتی انجام گرفت. وقتی که امپریالیسم، به خصوص آمریکا متوجه شد که شاه دیگر ماندنی نیست و نیاز به یک آلترناتیو است بموقع دست به کار شد!

 

راه توده

شماره 789 چهارشنبه 12 خرداد 1400

سرهنگ عزت الله سیامک دبیرکمیته اجرائی سازمان نظامی حزب توده ایران و سروان خسرو روزبه عضو هیات اجرائیه این سازمان که در دوران خود از برجسته ترین افسران نظامی ارتش بودند. پس از کودتای نظامی 28 مرداد 1332 این دو نظامی برجسته و میهن دوست ایران، دستگیر، شکنجه و در یک دادگاه نظامی و فرمایشی محکوم به اعدام شده و تیرباران شدند.

سرهنگ سیامک

سروان روزبه


علیه کودتای

 مجتبی خامنه ای

انتخابات 1400

زمینه را برای

 جبهه  فراهم  کرده!

-------------------------------------

چه سرنوشتی

در انتظار

حکومت یکدست

خواهد بود؟

-------------------------------------

روحانی را

مردم در دولت

آینده خواهند شناخت

-------------------------------------

دالان طلایی افغانستان

برای  مقابله با

جاده ابریشم چین

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

-------------------------------------

33 اسطوره- 5

نظام سرمایه داری

انسان ها را

پیچ و مهره

سیستم می سازد

ترجمه بامداد شرقی

-------------------------------------

مقاله ای از نواچامسکی

اسرائیل همچنان

در رویای

اسرائیل بزرگ است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-------------------------------------

سفر فوری پوتین

به پکن، پس از

مذاکره با بایدن

ریا نووستی- آزاده اسفندیاری

-------------------------------------

سرمقاله 789

پیامدهای انفعال

در انتخابات ریاست جمهوری 1400

 

پیش از تسلیم لیست تائید صلاحیت های انتخابات 1400 به وزارت کشور خبرگزاری فارس وابسته به اطلاعات سپاه گزارش داد که شورای نگهبان تنها صلاحیت رئیسی و چند نامزد دیگر را تایید کرده و صلاحیت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و پزشکیان رد شده است. ابتدا تصور بر این بود که این خبر بخشی از یک جنگ روانی است اما روزهای بعد نشان داد که هم در شورای نگهبان و هم در محافلی از قدرت این فکر وجود دارد که رئیسی را ولو بصورت انتصابات باید به ریاست جمهوری برگمار کرد، بویژه که تمام شواهد در روزهای بعد نشان داد پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات روز به روز و با بالا رفتن آمار نظر سنجی ها که نشان از تمایل مردم به شرکت در انتخابات است ضعیف تر شده است.

رویدادهای اخیر نشان داد که برخلاف تصور کسانی که از انتخابات پیش رو بعنوان "نمایش" نام می بردند و نام می برند و پیشاپیش آن را فاقد اهمیت اعلام کرده و می کردند، انتخابات 1400 اگر نه مهمترین، لااقل یکی از مهمترین انتخابات جمهوری اسلامی است. ملاقات اعضای شورای نگهبان با آیت الله خامنه ای و همچنین تاخیر شورای نگهبان در اعلام اسامی تایید صلاحیت شده ها نشان از جنگی در پشت پرده داشت، همچنان که نامه حسن روحانی به رهبر برای صدور حکم حکومتی در تائید صلاحیت برخی از رد صلاحیت شده ها که سرانجام با سخنرانی رهبر آب پاکی روی دست همگان ریخته شد و تائید شد که همه این سناریو در بیت رهبری تنظیم و درحال اجراست.

هرکس گمان کند نتیجه این انتخابات با سرنوشت ایران و مردم ایران هیچ ارتباطی ندارد یا خود را فریب می دهد یا مردم را. اتفاقا تمام کوشش هایی هم که جبهه مخالفان دولت روحانی در چهار سال اخیر انجام دادند برای القای همین فکر به مردم بود که انتخابات در جمهوری اسلامی بی فایده است و بهتر است در آن اصلا شرکت نکنند و اجازه بدهند که همان اصولگرایان و راست ارتجاعی و وابستگان به جبهه پایداری راحت و بدون دردسر پیروز انتخابات باشند. این پیروزی با استخرمرگ کردن هاشمی رفسنجانی تدارک دیده شد و دور از ذهن نیست که با ترتیب دادن ترور سردار سلیمانی که بیشترین  نفوذ را در سپاه داشت و گفته می شود از نظر سیاسی فرماندهی معتدل بود ادامه یافت تا به انتخابات مجلس یازدهم رسید و اکنون به مرز انتخابات 1400 رسیده است.در جریان نامزد شدن مصطفی تاجزاده برای ریاست جمهوری نیز همین بلندگوها آن را به معنای "نماد سازش" و "عمق وابستگی" و تایید "انتخابات نمایشی" توسط وی معرفی می کردند. بحثی که حدود سه دهه است در آستانه هر انتخاباتی طرح می شود و از نامزدی در انتخابات گرفته تا دعوت به رای به این یا آن نامزد و بالاخره حمایت از این یا آن رئیس جمهور به معنای تایید حکومت و "نمایش انتخابات" وانمود می شود. این در حالیست که همین مورد نامزدی تاجزاده، هم به او امکان داد که بخشی از مطالبات اجتماعی را مطرح کند و هم شورای نگهبان را در مخمصه اعلام پرهیاهوی شرایط نامزدها به وزارت کشور و سپس عقب نشینی خاموش از آن قرار داد. ... ادامه

-------------------------------------------------------------------------------

مناظره در سمینار 80 سالگی حزب توده ایران

جنگ روانی

"رابطه حزب توده ایران"

با اتحاد شوروی

 

حزب توده نه فقط یک جنبش اجتماعی، بلکه کارپایه ای برای اصلاحات اجتماعی ارائه داد که به کارپایه یک فرهنگ سیاسی تبدیل شد. حزب توده سرکوب میشود و به تبعید میرود و حضور ناچیزی در داخل دارد، اما میراث سیاسی و ایدئولوژیکی که بوجود آورده، زنده و پرشور باقی ماند و به طرح و الگویی تبدیل شد که حتی رژیم پهلوی کارپایة اصلاحات و انقلاب سفید را، از روی آن نسخه برداری کرد!

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
Germany

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com