کنفرانس تهران- گزارش مترجم استالین-10

ترکیه تا آخرین فرصت ها

در انتظار پیروزی  هیتلر بود

تنها درماه اوت سال 1944 یعنی 2 ماه پس از افتتاح جبهه دوم، دولت ترکیه قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با آلمان را اعلام کرد و 23 ماه فوریه سال 1945 بالاخره ترکیه به آلمان و ژاپن اعلام جنگ کرد. تا آن زمان ارتش شوروی بلغارستان و رومانی را آزاد و به ارتش رهائی بخش یوگسلاوی کمک کرد کشورشان را از وجود فاشیست ها پاک کنند. ارتش ترکیه درصحنه اروپا هیچ مرز مشترکی با دشمن نداشت، تا چه رسد به ژاپن . عکس: سال 1943. دیدار عصمت اینونو با روزولت و چرچیل.

 

راه توده

شماره 838 چهارشنبه 8 تیرماه 1401

احمد علی رصدی عضو مشاور هیات سیاسی و بهرام دانش عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران، از نویسندگان و گویندگان رادیو پیک ایران، نویسندگان مجله دنیا و نویسندگان جزوه های تاریخی "تحلیلی هفتگی" که تا آستانه یورش ج. اسلامی به حزب توده ایران منتشر می شود. هر دو در زندان جمهوری اسلامی اعدام شدند.

بهرام دانش

احمد علی رصدی


حضوری دوباره
سر دبیر راه توده
 در برنامه "پرگار"

----------------------------

مذاکرات قطر

با دست پُر

و یا دست خالی؟

----------------------------

شیراز، شهر گلسرخ-2

گرد بادهای

خوفناک دوران

نتوانست حریف

شیراز شود!

رحمان هاتفی

----------------------------

پژوهش های

مارکسیستی

در سالهای گذشته

سروش سهرابی

----------------------------

نقش زنان

در دولت جدید

چپ کلمبیا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

دعوت حزب کمونیست روسیه

از چپ جهانی برای حمایت از روسیه

جهان در حال تغییر

بدون بازگشت است

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

 ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------

روسیه میراث دار

اتحاد شوروی است

گرد آوری و ترجمه- نعمت بوستانی

----------------------------

بومیان "اکوادور"

در جنبش خیابانی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

----------------------------

تحریم روسیه

"ونزوئلا" را

عزیز غرب کرد!

یونگه ولت- ترجمه عسگرداوودی

----------------------------

سرمقاله 838

"تسلیم یا خونریزی" دو راهی

امریکا و اروپا در برابر ایران

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که وظیفه رد و بدل کردن پیام های آمریکایی ها به ایران را برعهده دارد هفته گذشته در کنفرانس خبری در تهران اعلام کرد: "ایران باید بین روسیه و غرب انتخاب کند".

آقای بورل می کوشد ایران را دربرابر همان دوراهی شومی بگذارد که در سال ۲۰۱۴ دربرابر اوکراین قرار دادند و آن کشور را به سرنوشت کنونی کشاندند. بدیهی است ما درباره ظرفیت آقای بورل و اتحادیه اروپا در رسیدن به چنین هدفی دچار توهم نیستیم. نه امریکا و اروپای امروز، امریکا و اروپای سال ۲۰۱۴ هستند، نه روسیه آن روسیه است و نه ایران، اوکراین. ولی این واقعیت هم وجود دارد که رسانه های ایران فاقد کمترین استقلال و درک از اوضاع جهانی هستند و هرچه امریکا و اروپا بگویند را عینا تکرار می کنند بنابراین ظرفیت امثال بورل برای ایجاد جبهه بندی ها و درگیری های داخلی در ایران بیش از وزن واقعی اتحادیه اروپا و آینده آن در مناسبات جهانی است.

در واقع در ایران امروز برخلاف اوکراین ۲۰۱۴ بحث بر سر این است که اگر ایران بخواهد برمبنای دستورالعمل جناب بورل مثلا بین اتحادیه اروپا و اتحادیه بریکس انتخاب کند واقعا کدامیک را انتخاب خواهد کرد؟ آیا بریکس را انتخاب خواهد کرد که ۴۵ درصد جمعیت جهان، ۳۰ درصد وسعت جهان و ۳۸ درصد اقتصاد جهان (برمبنای برابری قدرت خرید) را در اختیار دارد و روزبروز کشورهای بیشتری در جهان خواهان عضویت و همکاری با آن می شوند؟ یا اتحادیه اروپایی را که معلوم نیست دو سال دیگر وجود خواهد داشت یا نه؟ اتحادیه ای که بدون کشورهای بریکس از جمله هند و روسیه و چین نه گاز دارد، نه نفت، نه غلات، نه پوشاک و نه لوازم خانگی و مصرفی. چاپ دلارهای کاغدی آمریکا نیز دیگر نمی تواند به کمک اقتصاد آن بیاید چرا که اتفاقا کشورهای بریکس علاوه بر اینکه تصمیم گرفته اند مبادلات خود را برمبنای ارزهای ملی انجام دهند، بلکه در پی ایجاد یک ارز جهانی نیز هستند که جانشین دلار و یورو در مبادلات و تجارت میان آنها شود.

تهدید و دستور آقای بورل که ایران باید بین روسیه و غرب انتخاب کند می تواند و باید درست به نتیجه ای بیانجامد معکوس آنچه در اوکراین روی داد، نتیجه ای که ایشان انتظار آن را ندارد.... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

 طرح انگلیسی
یورش به حزب توده ایران

این مقاله در شماره سوم بهمن ماه 1398 راه توده ترجمه و منتشر شد و اخیرا بدون ذکر منبع ترجمه و انتشار آن روی فیسبوک می چرخد.
https://www.rahetudeh.com/rahetude/2020/janvie/725/hezb.html

 

شرح عکس:

یکی از اسنادی که اردشیر زاهدی به موسسه “هوور” دانشگاه استنفورد اهدا کرده است. این سند نشان میدهد که درجریان کودتای۲۸مرداد ۱۳۳۲ یا مدت کوتاهی پس از آن به روحانیان سرشناسی نظیر ابوالقاسم کاشانی، محمد بهبهانی و محمد تقی فلسفی مبالغ زیادی پول پرداخت شده است.

آیت الله کاشانی و آیت الله بهبهانی ۸۰۰ هزار ریال و "شعبان و دستجات او" ۲۰۰ هزار ریال. سهم "وعاظ مختلف" ۵۰۰ هزار ریال. در حاشیه سند توضیح داده شده که محمد تقی فلسفی، که پس از فوت آقای خمینی در جمهوری اسلامی رئیس وعاظ شد به طور جداگانه "در بهمن ماه ۱۰ هزار تومان از شاه گرفته است." آقای خمینی که ظاهرا فلسفی و سوابق او را می شناخت هرگز حاضر به دیدار با او نشد. نام دو حزب "سومکا" که پیشتاز مقابله با میتینگ های حزب بود و مشتی چماقدار و چاقوکش را به همین منظور در استخدام داشت و "داریوش همایون" از جمله رهبران آن بود و مدتی داریوش فروهر نیز با آن همکاری داشت و حزب درباری "آریا" نیز در همین لیست دیده می شود.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

--------------------------------------------------------------------------

خانه تکانی

در شورای امنیت سازمان ملل متحد

"آلکسا‌ندر مزیایف"- بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

--------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
Germany

 

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com