راه توده

شماره 914 چهارشنبه  27دیماه 1402

 

چهره های ماندگار در تاریخ هنر و انسانیت ایران. خانه شهریاری و کارگاه نقاشی الخاص، در سالهای پس از آزادی نورالدین کیانوری از زندان جمهوری اسلامی، دو محلی بود که وی گهگاه به آن سر می زد و ساعاتی با آنها به گفتگو می نشست و سپس به آپارتمان کوچکی که دخترش در حوالی میدان سنائی برای او و مریم فیروز اجاره کرده بود باز می گشت.

هانیبال الخاص

پرویز شهریاری


روزشمار تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 – بخش 53

امینی می توانست سلطنت

را نجات بدهد اما شاه نگذاشت!

مرور رویدادهای  ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 رسیده است به سال مهم 1339- 1340. سالی که دمکرات های امریکا و شخص جان اف کندی رئیس جمهور امریکا از بیم انفجار انقلابی در ایران، شاه را زیر فشار گذاشتند تا تن به سلطنت بدهد و دست از حکومت کردن بردارد. فساد سیاسی و اقتصادی طی 8 سال پس از کودتای 28 مرداد به اوج رسیده بود و امریکا از سرانجام  این فساد که سکاندار آن دربار شاه بود وحشت کرده بود. رویدادهای این سال آنقدر مهم هست که ما تفسیر آن را بصورت مقاله ای مستقل در همین شماره راه توده منتشر کرده ایم.

 


فیسبوک
آرشیو
 راه توده

فیسبوک
راه توده

با تلگرام
راه توده
همراه شوید


جهان در حال گذار

نیازمند سیاستی

متناسب با آنست

----------------------------

شاه سقوط کرد

زیرا مردم

دیگر به هیچ

حرف و عمل او

اعتماد نداشتند!

----------------------------

امریکا روی

متلاشی شدن

ایران حساب کرده

----------------------------

با کدام نیروها

می توان

دست به تحول زد

----------------------------

استالین ستیزی

ضرباتی تاریخی

به روسیه و جنبش

کمونیستی جهان زد

ریا نووستی- پیتر آکوپوف

ترجمه: آزاده اسفندیاری

----------------------------

چپ نوین،

 وارد عرصه

سیاسی آلمان شد

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

----------------------------

تایوان

به سوی سازش

یا تنش با چین

اومانیته- ترجمه آذرفر

----------------------------

سرمقاله 914

ایران چگونه می تواند از خطر

حمله به ایران و جنگ دور بماند!

 

دوشنبه این هفته ایران موشک هایی را به سمت مواضعی در اربیل عراق که گفته می شود مقر همکاران موساد در آن منطقه بوده و همچنین استان ادلب سوریه که محل استقرار گروه های تکفیری ضدسوری است شلیک کرد. هدف از این اقدامات بنوعی نشان دادن قدرت نظامی ایران و پاسخ به مخالفت آمریکا و غرب با آتش بس پایدار در غزه و حمایت از اسرائیل در کشتار فلسطینی هاست، سیاستی که ادامه آن خواه و ناخواه به گسترش درگیری و جنگ در منطقه خواهد انجامید.

این در شرایطی است که یک سلسله از شخصیت ها و رسانه ها که عمدتا با تلویزیون های خارج کشور و حامیان جهانی اسرائیل همسو هستند هر روز تکرار می کنند که "ایران باید خود را از جنگ دور نگه دارد!" بخشی از اینها البته جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد که می خواهند خود را ضامن صلح معرفی کنند و رای مردم را برای انتخابات آینده جمع کنند و بخشی از آن هم جنبه راهبردی دارد. یعنی این فکر که ایران جای اسرائیل را برای آمریکا بگیرد و به پادگان آن در منطقه تبدیل شود. اینها کسانی هستند که از همکاری رو به رشد و عمیق ایران با چین و بویژه روسیه وحشت کرده اند و چشم انداز دلارزدایی و از دست دادن  قدرت اقتصادی و سیاسی در حاکمیت آنها را بشدت نگران کرده هستند.

درواقع هر دو طیف موافق هستند که ایران باید خود را از جنگ دور نگه دارد و دلیلی هم برای ورود ایران به جنگ نیست زیرا اسرائیل خود در حال شکست خوردن از گروه های مقاومت فلسطینی، لبنانی، عراقی و در محاصره اقتصادی دولت یمن است. بنابراین نیازی به ورود ایران به جنگ نیست و نیازی به تکرار مداوم عملیاتی از نوع حمله موشکی به اربیل نیز نیست، چرا که ضعف و ترس ما را نشان می دهد نه قدرت ما را.

ولی، منظور آنها از دور نگه داشتن ایران از جنگ چیز دیگریست. این هدف همسویی ایران با آمریکا و ناتو و گرفتن جای اسرائیل برای آمریکا است. ادامه همان سیاستی که این گروه ها در جنگ اوکراین تبلیغ کردند و ایران را در کنار ناتو می خواستند. کافیست تیترها و مطالب رسانه هایی که از دور نگه داشتن ایران در جنگ سخن می گویند در یک سال گذشته درباره اوکراین دنبال شود تا مشخص شود که اینان و مفسران رنگارنگ و عمدتا کم سواد و متوهم آنان با چه قاطعیتی از پیروزی ناتو بر روسیه سخن می گفتند و دولت ایران را در ارسال پهپاد به روسیه به بی خردی متهم می کردند. همان توهمی که درباره عملیات هفتم اکتبر حماس داشتند و با تبلیغ پیروزی سریع اسرائیل در کوبیدن غزه و نابودی حماس، هشدار می دادند که از جنگ غزه و عملیات 7 اکتبر فاصله بگیرد و حتی عملیات 7 اکتبر را زیر میزی و تلویحی محکوم کند.(مراجعه کنید به مصاحبه های صادق زیبا کلام با تلویزیون های فارسی زبان خارج از کشور و حتی با مطبوعات داخل کشور در همین ارتباط و با همین مضمون).... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

شاه خرفت و مستبد

حرف هیچ مصلحی

 را گوش نکرد!

 

----------------------------------------------------------------------------

صهیونیسم یهودی

صهیونیسم مسیحی

"نوام چامسکی"- ترجمه و تدوین رضا نافعی

مقاومت سرخ یمن

در دریای سرخ

 بنیاد فرهنگ استراتژیک- ترجمه کیوان خسروی

----------------------------------------------------------------------------

راه ابریشم نوین – بخش سی و هشتم

هماوردی تنگاتنگ چین با آمریکا در فناوری دیجیتال

برگردان: م. مهرجو

----------------------------------------------------------------------------


 زنان 

آرشیو راه توده

بایگانی
راه توده چاپی از شماره 1 تا 127
(1373 - 1378)

بایگانی
راه توده اینترنتی از شماره اول


 جستجو
مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

با آدرس ای میل زیر
می توانید با ما تماس بگیرید

rahetudeh100@gmail.com