رویدادهای ایران از انقلاب مشروط تا انقلاب 57 – بخش 66

بذل و بخشش های شاه

در اوج قیمت طلائی نفت

سال 1353، آخرین سالی است که شاه متکی به قمیت بالای نفت و اوج صادرات آن "کرُکرُی" می خواند. بخش مهمی از پول نفت صرف خرید تسلیحات نظامی شده و شاه متکی به همین تسلیحات وارداتی مدعی تبدیل شدن به پنجمین قدرت نظامی جهان شد. این درحالی است که فساد در میان ژنرال های ارتش قابل پنهان کردن نبود و مملکت نیازمند یک میلیون تن گندم وارداتی شده بود. اقدامات نمایشی و تبلیغاتی شاه در داخل و دادن پول به بانک جهانی مجوز تاسیس بانکهای خصوصی در ایران .

 

راه توده

شماره 924  چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

انوشیروان عضو هیات سیاسی و دبیر کمیته مرکزی حزب توده ایران که مسئولیت حزب در آذربایجان را پس از انقلاب برعهده داشت در قتل عام 67 اعدام شد. درباره او در زندان جمهوری اسلامی مراجعه کنید به خاطرات به آذین. خانم ابراهیم نیز عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران  بود و درمهاجرت بدرود حیات گفت.

انوشیروان  ابراهیمی

ایراندخت ابراهیمی



فیسبوک
آرشیو
 راه توده

فیسبوک
راه توده

با تلگرام
راه توده
همراه شوید


3 مقوله

نظام - رژیم - دولت

----------------------------

خشونت را

حکومت به جامعه تزریق کرده

----------------------------

نیروی انقلاب 57

از سال 50 تهران را محا صره کرد

----------------------------

سرمایه داری مافیائی

در جمهوری اسلامی

----------------------------

زمین افریقا

 زیر پای فرانسه

در سنگال هم لرزید!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

کودتا و انقلاب

در "بورکینافاسو"

ترجمه و تدوین: جعفر پویا

----------------------------

جهانی متفاوت

پس از پیروزی

روسیه برناتو

در جنگ اوکراین

سایت کارشناس- ترجمه عسگر داوودی

----------------------------

روسیه

چگونه تغییر کرد

"ساویتسکایا راسیا"

ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------

سرمقاله 924

مذاکره با امریکا چرا مشکل

و چرا پنهان و زیر میزی؟

 

در هفته های گذشته مذاکرات و پیام هایی میان ایران و آمریکا شکل گرفت و رد و بدل شد. موضوع این پیام ها بیشتر کوشش دو طرف برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه عنوان شده است. منظور از مذاکره و معنای عدم گسترش جنگ در منطقه باید روشن باشد. نه آمریکا حاضر است یک قدم در حمایت خود از اسرائیل عقب نشینی کند و نه ایران حاضر است و باید حاضر باشد دست از پشتیبانی از متحدان منطقه ای خود مانند مقاومت فلسطین، یمن، حزب الله لبنان یا حشد الشعبی عراق بردارد.

در شرایط گسترش نفرت مردم آمریکا از جنگ های پیاپی دولت های آمریکایی و بر زمینه شکست اسرائیل در غزه، آمریکا پذیرفته که اجازه ندهد ضمن حداکثر پشتیبانی از اسرائیل به پایگاه های آن در منطقه ضربه ای غیرقابل جبران و سراسری وارد شود. ایران هم مایل است خود و متحدانش را تا حد ممکن حفاظت کند.

مذاکره در این چارچوب یا حتی بر سر مسائل بزرگتر و منطقه ای تا زمانی که زاویه آن حفظ توانایی اتمی و قدرت سیاسی و نظامی ایران و حفظ اتحاد با متحدانش باشد یک مذاکره اصولی و قابل پشتیبانی است و می توان و باید آن را با مردم در میان گذاشت. مشکل در اینجاست که در ایران درک دیگری از مذاکره هم وجود دارد که غربگرایان و بخشی از بدنه حکومت، دولت و وزارت خارجه حامی آن هستند. مذاکره از نظر آنان یعنی یمن و فلسطین و لبنان به ما ربطی ندارد، همه مشکلات ایران برآمده از هزینه هایی است که برای این متحدان منطقه ای خود می دهد. ایران باید مناسبات خود را با چین که آمریکا آن را بزرگترین خطر برای سلطه اقتصادی آن بر جهان می داند بر هم زند تا رضایت آمریکا را بدست آورد ولو اینکه به ورشکستگی کامل اقتصادی ایران منجر شود. ایران باید از مناسبات نظامی و اقتصادی با روسیه صرفنظر کند ولو برای امنیت آن خطرناک باشد. ایران به دانش اتمی نیاز ندارد و ... اینها در واقع همان شروط آمریکا برای مذاکره است که غربگرایان ایرانی به عنوان منافع ایران و موضوع مذاکرات مطرح می کنند.

بدینسان ما یک طیف غربگرا در داخل ایران، در محافل دانشگاهی، در حکومت و حاشیه حکومت و وزارت خارجه داریم که می گویند مشکل ایران هزینه های نظامی و متحدان ایران هستند. این هزینه ها و این متحدان جز دردسر و زیان برای ایران چیزی ندارند و باید از دست آنها خلاص شد می خواهد روسیه و چین باشند، می خواهد غزه و لبنان. این فضایی است که رسانه های خارج کشور از صدای آمریکا و بی‌بی‌سی گرفته تا ایران اینترنشنال و رسانه های غربگرای ایرانی و حقوق بگیران اتاق بازرگانی آن را شبانه روز تبلیغ می کنند. منافع و پیش شرط های آمریکا برای مذاکره را بعنوان منافع ملی ایران و موانع مذاکره به مردم ایران معرفی می کنند. .. ادامه

----------------------------------------------------------------------------

مارکسیسم و

تکامل تاریخی

انسان و طبیعت

ع. خیرخواه

اسرائیل یک

"کلنی غربی"

در قلب خاورمیانه

دکتر "سروش سهرابی"

----------------------------------------------------------------------------

رویای شیرین اتحاد دوباره اوکراین و روسیه

ریانووستی- ویکتوریا نیکیفوروا

ترجمه: آزاده اسفندیاری

----------------------------------------------------------------------------

حزب کمونیست روسیه

بسرعت کادر حزبی تربیت می کند

روزنامه پراودا- ترجمه نعمت بوستانی

----------------------------------------------------------------------------


 زنان 

آرشیو راه توده

بایگانی
راه توده چاپی از شماره 1 تا 127
(1373 - 1378)

بایگانی
راه توده اینترنتی از شماره اول


 جستجو
مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

با آدرس ای میل زیر
می توانید با ما تماس بگیرید

rahetudeh100@gmail.com