راه توده

شماره 819  چهارشنبه 29 دیماه 1400

 

کلنل محمد تقی خان پسیان از شریف ترین افسران میهن دوست ایران بود که با عزم نجات انقلاب مشروطه از شکست، در خراسان قیام کرد. سرگرد اسکندانی رهبری قیام افسران را در سال 1324 در خراسان برعهده داشت که او و افسران همراهش درحالیکه چند پادگان نظامی خراسان به آنها پیوسته و  عازم گرگان بودند به دام افتاده و کشته شدند. عکس افسران همراه او را در همین شماره منتشر کرده ایم. درباره سرهنگ پسیان هم در این شماره مطلبی جداگانه منتشر کرده ایم.

سرگرد اسکندانی

رهبر قیام افسران خراسان

سرهنگ (کلنل) محمد تقی پسیان

رهبر قیام خراسان

نقش نظامی های ایران

در جنبش های اجتماعی و انقلابی

نظامی ها، در هر دوره ای از تحولات مثبت اجتماعی درایران نقش مثبت داشته اند. همانگونه که نظامیان غیر مترقی و غیر سیاسی نقش منفی داشته اند. این نقش قدمت تاریخی در ایران دارد. حتی به دوران هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان می رسد. بنابراین، چنین نقشی تنها اختصاص به انقلاب مشروطه و یا انقلاب 57 ندارد. درک و آگاهی از این نقش تاریخی بسیار مهم، قطعا به کار تحلیل امروز ما، از جامعه ایران می آید. نباید اجازه داد تاریخ واقعی ایران زیر انبوهی از خرافات و تحریفات مذهبی- حکومتی دفن شود. ما سعی کرده ایم نگاهی به همین نقش بیاندازیم و در آینده همین  نقش را در زمان صفویه پی خواهیم گرفت تا نشان بدهیم، حتی در به روی کار آمدن و سقوط اولین سلطنت اهل تشیع در ایران هم نظامیان ایران نقش داشتند، همانگونه که در مقابله با تهاجم محمود افغان و سقوط اصفهان و سلطنت صفویه نقش داشتند و یا در زمان نادرشاه افشار و حکومت زندیه درایران نقش داشتند. درباره قیام سرگرد ابوالقاسم لاهوتی در تبریز و شکست این قیام و خروج این افسر با سواد و دانش که به 5 زبان تسلط داشت از کشور و مهاجرت به تاجیکستان نیز در همین شماره راه توده مطلبی جداگانه را می خوانید.


حاشیه نشینان

قربانیان بی پناه

سرمایه داری تجاری

ایران هستند!

-------------------------

نفس های

انقلاب 57

در جنبش اعتراضی

-------------------------

سرهنگ (کلنل)
محمد تقی پسیان

-------------------------

تحلیل رهبر

حزب کمونیست روسیه

از وقایع قزاقستان!

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه- بهمن دوستار

-------------------------

مصاحبه با

بانکدار فراری

قزاقستان

 ریانووستی- ترجمه نعمت بوستانی

-------------------------

طالبان برای

رسمیت یافتن

مردم گرسنه را

به گروگان گرفته!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

-------------------------

بحران افغانستان

دامن ایران را

خواهد گرفت!

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

-------------------------

روسیه

دیگر اهل بازیهای

قدیمی نیست!

راشا تودی- ترجمه رضا نافعی

-------------------------

اندیشه های نوین

سیاسی و اجتماعی

از دوران قاجارها

 شکل گرفت

دکتر سروش سهرابی

-------------------------

دفاع میهنی

در روسیه

جان تازه گرفته!

ساویتسکایا راسیا

گزینش و ترجمه- آزاده اسفندیاری

-------------------------

سرمقاله 819

مخالفان گردش به شرق کیستند

و به چه دلیل مخالف آن هستند؟

هفته گذشته عبدالهیان وزیر امور خارجه پس از بازگشت از سفر به چین آغاز اجرایی شدن قرارداد 25 ساله میان ایران و چین را اعلام کرد. این اعلام، سروصدای نمایندگان سرمایه داری تجاری ایران را در آورد تا جایی که پدرام سلطانی معاون سابق اتاق بازرگانی، دستگاه هدایت سرمایه داری تجاری ایران، آن را به معنای به فروش گذاشتن 1.648.000 کیلومترمربع خاک ایران معرفی کرد.

البته سرمایه داری تجاری ایران مخالف رابطه تجاری با چین نیست، مخالف قرارداد بلندمدت و دولتی با چین است. آنها می گویند دلارهای نفت و گاز و پتروشیمی را به ما بدهید تا ما با آن از هر کجا که خواستیم، هرچه خواستیم وارد کنیم. و این هم فقط محدود به چین نیست. همین مسئله را با دیگر همسایگان ما از روسیه گرفته تا ترکیه و عراق و حتی عربستان و امارات و حتی کشورهای غربی و اروپایی دارند. منتهی کشورهای غربی و اروپایی با آنها همنظر هستند و حاضر به بستن قراردادهای بلندمدت با ایران که چارچوبی برای مناسبات دو طرف ایجاد کند نیستند، قراردادهایی که مثلا آنها را ناگزیر کند که دربرابر خرید مواد خام از ایران به کشور ما واحدهای صنعتی تحویل دهند؛ یا بازارهای خود را دربرابر برخی کالای ساخته شده ما باز کنند؛ یا مجبور به انتقال تکنولوژی باشند. این همسویی و همنظری میان منافع کشورهای غربی و سرمایه داری تجاری ایرانی که هر دو خواهان صدور مواد خام و نیم ساخته از ایران و واردات کالای ساخته شده غربی هستند موجب همبستگی و دلبستگی سرمایه داری تجاری ایرانی با کشورهای اروپایی شده واگرنه عاشق چشم و ابروی اروپایی ها نیستند.

در رابطه با چین نیز اینها خود کسانی هستند که طی دهه های گذشته با واردات از چین ثروت های بسیار اندوختند و ارز حاصل از آن را به اروپا و آمریکا و کانادا منتقل کردند ولی اکنون که نوبت قرارداد درازمدت میان دو دولت شده و بحث بر سر سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها و تولید صنعتی و مشخص کردن چارچوب واردات و صادرات میان ایران و چین شده ناگهان یادشان افتاده که ایران دارد به چین فروخته می شود!... ادامه

----------------------------------------------------------------------------------

مصاحبه سال 83 محمد علی عموئی

حکومت صلاحیت مردم را رد کرد

و حالا مردم صلاحیت حکومت را!

دو سال مانده به پایان ریاست جمهوری محمد خاتمی و برگزاری انتخابات مجلس هفتم که جهت گیری اصلی حکومت در آن، نفی مجلس ششم و به حاشیه رانده شدن اصلاح طلبان بود، محمدعلی عمومی دبیر کمیته مرکزی حزب توده ایران در سالهای فعالیت علنی و قانونی حزب توده ایران در سالهای 58 تا 62 مصاحبه ای با روزنامه "یاس نو" که در آن زمان منتشر می شد انجام داد. او دراین مصاحبه، با بهره گیری از تجربه دهها ساله سیاسی خود، نکاتی را درباره اصلاحات، اصلاح طلبان، کناره گیری مردم از انتخابات و جان سختی مخالفان اصلاحات مطرح کرد که اکنون مرور دوباره آن بسیار بجا و مفید است. این مصاحبه در شماره 127 راه توده چاپی به تاریخ  فروردین 1383 منتشر شد و اکنون یکبار دیگر آن را منتشر می کنیم. (عنوان این مصاحبه، انتخاب راه توده با تلفیقی از مضمون مصاحبه و شرایط امروز ایران است.)

----------------------------------------------------------------------------------

افسران قیام خراسان

که در جریان این قیام کشته شدند!

در ارتباط با این قیام، گزارش ویژه این شماره با عنوان "نقش نظامیان ایران در جنبش های اعتراضی و انقلابی ایران " را بخوانید.

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com