روز شمار تاریخ ایران- از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 – بخش 42

سال 1327 در ایران

سال ترور شاه و یورش به آزادیها

سال 1327، سال توطئه های داخلی علیه آزادی مطبوعات و احزاب سیاسی، سال ماجراجوئی های فدائیان اسلام و سال ترورهای سیاسی است. شاه از تمام این رویدادها به سود قدرت خود بهره می گیرد اما در یک اشتباه محاسبه، در آینده نزدیک تن به نخست وزیری دکتر مصدق میدهد و تضاد دربار و شخص او با نخست وزیر و قانون اساسی شروع می شود. وقایع این سال اهمیتی تاریخی در رویدادهای بعدی ایران - تا انقلاب 57 - دارد.

راه توده

شماره 903 چهارشنبه 10 آبان 1402

ملکه محمدی عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران و همسر محمد پورهرمزان عضو دیگر کمیته مرکزی حزب بود که در یورش دوم به حزب توده ایران (اردیبهشت 62) دستگیر و تا سال 68 در زندان بود. او نیز نویسنده و مترجم بود. اختر کامبخش همسر عبدالحسین کامبخش و خواهر نورالدین کیانوری و پزشک متخصص زنان بود. هر دو مهاجر و در سالهای مهاجرت در شهر لایپزیک آلمان در فاصله ای کم از هم زندگی می کردند.

اختر کامبخش

ملکه محمدی



فیسبوک
آرشیو
 راه توده

فیسبوک
راه توده

با تلگرام
راه توده
همراه شوید


جنگ غزه

جنگ نفت و گاز

 در منطقه است

----------------------------

وقایع سال

1327  ایران

زمینه ساز استبداد

20 ساله شاه شد

----------------------------

روزشمار

جنگ ویرانگر

و خونین غزه

«والری ایلین»

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------

دیلی اکسپرس:

 نتایج سفر

پوتین به چین

و نگرانی امریکا

----------------------------

روسیه

برای امنیت کوبا

باید گام های

نوینی بردارد!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------

اسرائیل

هولوکاست را

در غزه تکرار کرد!

دکتر سروش سهرابی

----------------------------

همکاری‌های نظامی

چین و بلاروس

----------------------------

راه ابریشم نوین – بخش بیست و هشتم

چین رد پای استعمار را از شرق آسیا

می زداید

برگردان: م. مهرجو

----------------------------

سرمقاله 903

چه کسانی در ایران

منتظر پیروزی اسرائیل هستند؟

حوادث در غزه و خاورمیانه بسرعت در حال تغییر است. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا این هفته با اتش بس مخالفت کرد و بینامین نتانیاهو که اتش بس را پایان حیات سیاسی و حتی بازشدن راه محاکمه خود می بیند آینده سیاسی خود و اسرائیل را می خواهد به جنگ و بمباران غزه گره زند. نتانیاهو در مقاله ای که روز دوشنبه در واشنگتن پست نوشت از جهان غرب خواست که از اسراییل حمایت کنند که در غیراینصورت همه انها باید با حماس و ایران در کشور خود جنگ کنند.

از سوی دیگر همزمان با حضور شایگو وزیردفاع روسیه و سرلشکر صفوی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در چین وزرات دفاع چین به روسیه پیشنهاد کرد که نیروهای دریایی دو کشور به گشت زنی مشترک بپردازند.

 در تحولی دیگر، دو کانال چینی نام اسراییل را از روی نقشه های خود حذف کردند و جبهه ای دربرابر امریکا و اسرائیل توسط ایران و روسیه و مقاومت فلسطین شکل گرفته که چین با سرعت در حال پیوستن به آن است. هر دو طرف در حال بررسی توان طرف مقابل هستند.

روز جمعه حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان قرار است سخنرانی کند. حزب الله در روزهای اخیر چند نشانه غیرمستقیم فرستاده که حاکی از امادگی آن برای درگیری مستقیم در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه است. فرماندهی یمن و گروه های مقاومت عراقی نیز درروزهای اخیر با شلیک موشک و حمله به پایگاه های امریکایی نسبت به ادامه حمایت امریکا از اسرائیل هشدار داده اند.

در ایران رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، "وحید جلال زاده" در مصاحبه ای با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت که امریکا به ایران وعده داده بود که در صورت عدم ورود ایران و همراهان آن در جنگ غزه، امریکا نیز وارد آن نخواهد شد اما امریکا به وعده خود عمل نکرد و معکوس آن عمل کرد.

سوالی که اکنون بیش از همه مطرح است اینست که اولا در صورت ادامه حملات اسرائیل به غزه آیا حزب الله لبنان وارد جنگ با اسراییل خواهد شد؟ دوم اینکه ایا چین جبهه جدیدی از طرف تایوان خواهد گشود یا به شکل دیگری به یاری جبهه غزه خواهد آمد.
بمباران هوایی و حملات زمینی اسراییل به غزه تا به امروز بجای فتوحات نظامی، جز کشتار غیرنظامیان و زنان و کودکان دستآوردی برای اسراییل نداشته است. در شرایطی که مردم غزه از ترک خانه های خود در شمال خودداری می کنند اسراییل در بن بست کامل گرفتار شده و جز دست زدن به کشتار بیشتر راه حلی ندارد. کشتاری که خشم و نفرت جهانی را از رژیم اسراییل و حامیان غربی آن روزبروز بیشتر می کند.
ادامه کشتارها بحث و اختلاف و درگیری میان هواداران اسراییل و امریکا و مخالفان آنها بطور مستقیم و غیرمستقیم در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بالا گرفته است. هواداران اسراییل که راه حلی جز طرفداری از تحریم و بمباران ایران توسط امریکا نمی بینند، بتدریج و با افزایش جنایات رژیم اسراییل و ناتوانی آن در انجام عملیات نظامی پیروزمند در غزه، روز به روز بیشتر در تنگنا قرار می گیرند و بیش از پیش ناگزیر می شوند یا نسبت به درگیر شدن ایران در جنگ هشدار دهند، یا عقب نشینی کنند و دربرابر اسراییل موضع بگیرند و یا حمایت بیشتر خود از اسراییل را اشکار کنند. .. ادامه

----------------------------------------------------------------------------

کره شمالی از درون کوره

جنگ آزادیبخش و انقلاب بیرون آمد

----------------------------------------------------------------------------

اوکرائینی ها

بی آنکه بدانند قربانی طمع امریکا شدند!

تدوین و تنظیم: آذرنگ

بیست و سومین کنفرانس سالانه

 احزاب کمونیست و کارگری در ترکیه

هنوز نظری واحد

درباره جنگ اوکراین

وجود ندارد!

یونگه ولت- ترجمه عسگر داوودی

----------------------------------------------------------------------------


 زنان 

آرشیو راه توده

بایگانی
راه توده چاپی از شماره 1 تا 127
(1373 - 1378)

بایگانی
راه توده اینترنتی از شماره اول


 جستجو
مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

با آدرس ای میل زیر
می توانید با ما تماس بگیرید

rahetudeh100@gmail.com