راه توده

شماره 919  چهارشنبه 2 اسنفند 1402

عسکر  و دکتر احمد دانش، دو برادری که یکی تا آخرین سنگر در دفاع از خرمشهر دربرابرارتش عراق ایستاد و کشته شد و دومی که اولین جراحی پیوند کلیه را در ایران انجام داد و عضو کمیته مرکزی حزب بود در قتل عام 67 اعدام شد. او از معروف ترین پزشکان ایرانی قبل از انقلاب در آلمان بود که کسی از پیوندش با حزب خبر نداشت و پیش از انقلاب  به ایران اعزام شد.

دکتر احمد دانش

عسگر دانش

 ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 – بخش 58

انتقام و اعدام در آغاز دوران بعد از انقلاب 57

در سال 47 خانم فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش تشکیلاتی برای نظارت مذهبی بر کتب فارسی تشکیل داد که در آن افرادی مانند آیت الله بهشتی، حجت الاسلام باهنر و حتی محمد علی رجائی و شماری دیگر از روحانیون کار می کردند. کسانی که بعد از انقلاب همه کاره شدند و حکم تیرباران خانم فرخ رو پارسا را صادر کردند. بهانه این اعدام وابستگی و یا گرایش او به بهائیت اعلام شد. مسئله ای که تاکنون در هیچ کجا بصورت رسمی و مستند ثابت  نشده است و به همین دلیل اعدام خانم فرخ رو پارسا بیشتر یک انتقام بود تا داشتن اتهامات مذهبی و یا سیاسی.

 


فیسبوک
آرشیو
 راه توده

فیسبوک
راه توده

با تلگرام
راه توده
همراه شوید


عدالتخواهی

و نگاه به شرق

دو روی سکه تحولات ممکن

در ایران

----------------------------

بلاتکلیفی حکومتی

کدام ضربه را

به انقلاب 57 زد؟

----------------------------

تیمور بختیار

خیلی دیر به فکر

توصیه مصدق

برای کودتا افتاد!

----------------------------

"جبهه" چیست

و چرا توده ایها

از آن دفاع می کنند!

----------------------------

مصاحبه اومانیته با مکرون

شاید حزب لوپن

وارد الیزه شود!

 اومانیته- ترجمه وتدوین: جعفر پویا

----------------------------

سقوط شتاب آلود

اقتصاد آلمان

راشا تودی- ترجمه -آزاده اسفندیاری

----------------------------

آلمان سرانجام

از خواب غفلت

برخواهد خاست؟

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه کیوان خسروی

----------------------------

مخالفان اسرائیل تصویر درستی

از آن ندارند!

دکتر سروش سهرابی

----------------------------

جهان از امریکا

انتقام خواهد گرفت!

راشا تودی- ترجمه نعمت بوستانی

----------------------------

سرمقاله 919

نتیجه تحریم انتخابات

تقدیم مجلس به حجتیه است

 

زمان برگزاری انتخابات مجلس نزدیک می شود. اینکه مردم تمایل و گرایشی به شرکت در انتخابات ندارند، بخشی از آن بر می گردد به کارکرد خود مجلس، بخشی به کارکرد دولت فلج رئیسی، بخشی هم شرایط کشور و نارضایتی عمومی از وضع اقتصادی و بویژه تبعیض و فاصله طبقاتی.

دو استدلال عمده برای عدم شرکت در انتخابات وجود دارد. یک استدلال بیشتر متعلق به گروه ها و جناح های سیاسی اپوزیسیون یا برانداز است و یک استدلال بیشتر در میان مردم.

استدلال گروه های سیاسی استدلال مشروعیت است. عدم شرکت در انتخابات وسیله ای است برای سلب مشروعیت از حکومت. براساس این استدلال شرکت در انتخابات نشانه مشروعیت حکومت است و عدم شرکت نشانه عدم مشروعیت. طرفداران این نگاه که سابقه بیش از سی ساله دارد توضیح نمی دهند که بفرض که مشروعیت حکومت از بین برود چه اتفاقی خواهد افتاد. در این چند دهه ای که به گفته اینان مردم در هر انتخابات عدم مشروعیت حکومت را نشان داده اند چه اتفاقی افتاده است؟

تکلیف سلطنت طلب ها روشن است. می گویند حکومت مشروعیت خود را از دست بدهد تا بشود از خارج به آن فشار آورد، یا طبق خواسته آنان کشورهای اروپایی سفارت های خود را در ایران تعطیل کنند، تحریم ها جدی تر و سهمگین تر شود، و در نهایت شرایط برای حمله نظامی به ایران فراهم شود. برای آنها که مدعی هستند طرفدار تحریم و حمله نظامی خارجی به ایران نیستند اثبات عدم مشروعیت چه نتیجه ای دارد؟ گیریم که مشروعیت حکومت از بین رفت و ایران شد مثل عربستان و امارات که اصلا با خیال راحت انتخابات برگزار نمی کنند. بعد چه می شود؟ ... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

گفتگوئی که دوباره  شنیدن آن کم اهمیت نیست!

سردبیر راه توده

در برنامه "جنگ اوکراین" در "پرگار"

https://www.youtube.com/watch?v=NHtCk_VDieI

 

در هفته های نخست آغاز جنگ اوکراین، که تمام رسانه ها زیر فشار سانسور و تحریف وقایع اوکراین قرار گرفته بودند، سردبیر راه توده در برنامه "پرگار" که با عنوان "اختلاف احزاب کمونیست جهان بر سر جنگ اوکراین" نامگذاری شده بود شرکت کرد. در این برنامه یکی از گردانندگان و یا نویسندگان سابق و یا شاید اکنون نشریه کار، وابسته به سازمان فدائیان اکثریت نیز شرکت داشت.

در آن برنامه مجری و شرکت کننده دوم متحدا علیه روسیه و متفقا برای اجازه ندادن به سردبیر راه توده برای شرح نظراتش عمل کردند، اما علیرغم همه این محدودیت ها، وسط حرف پریدن های شرکت کننده دوم، عدم مراعات وقت مساوی از سوی گرداننده برنامه، آنچه که می شد در آن شرایط می توانست گفته شود، گفته شد. از جمله درباره پایان هژمونی جهانی امریکا، سانسور خبری جهان از سوی کشورهای غربی، هدف و انگیزه ورود ارتش روسیه به اوکراین، نقشه غرب برای چند پاره کردن روسیه، نقش و حضور نظامی نازی های اوکراین در جنگ، تغییر تدریجی نظرات احزاب کمونیست - از جمله چین- درباره ورود ارتش روسیه به اوکراین و نکات دیگری که با شتاب و برای گریز از قطع صحبت و دادن وقت به شرکت کننده دوم بیان شد. اکنون که دو سال از ورود ارتش روسیه به اوکراین می گذرد، با آشکار شدن نقش و حضور ناتو در جنگ اوکراین و بویژه مصاحبه اخیر پوتین رئیس جمهور روسیه با خبرنگار امریکائی "تاکر کارلسون"، نگاهی دوباره به آن مصاحبه و به یاد آوردن آن را مفید تشخیص دادیم.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

----------------------------------------------------------------------------

بخش سوم

تشنگی افریقا را

کدام کشورها

رفع خواهند کرد؟

دیمیتری مینین- ترجمه آذرنگ

راه ابریشم نوین – بخش چهل و سوم

"دام بدهی" سوژه تبلیغاتی امریکا  علیه کمک چین به

کشورهای جهان سوم

برگردان: م. مهرجو


 زنان 

آرشیو راه توده

بایگانی
راه توده چاپی از شماره 1 تا 127
(1373 - 1378)

بایگانی
راه توده اینترنتی از شماره اول


 جستجو
مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

با آدرس ای میل زیر
می توانید با ما تماس بگیرید

rahetudeh100@gmail.com