اخبار ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57( بخش 28 )

رضاشاه پیر شده

و بر خشونتش افزوده شده!

هشت سال تا سقوط رضاشاه باقی مانده است. او بتدریج پیر می شود و هرچه مسن تر می شود بر خشونتش افزوده می شود. کارهای عمرانی همچنان پیش برده می شود اما یاران اولیه او همچنان مانند دانه های انار که مرغ از روی زمین بر می چیند، یکی یکی به قتل می رسند. همه آنها قربانی پرونده سازی های بادمجان دور قاب چینانی می شوند که از سوء ظن بیمارگونه و ترس ذاتی رضاشاه برای حذف رقیبان سوء استفاده می کنند.

 

راه توده

شماره 889  چهارشنبه 28 تیر 1402

آصف رزم دیده و صابر محمدزاده. آنها شانه به شانه هم، در سالهای پس از کودتای 28 از ایران با رهبری حزب درتماس بودند. سخنرانی خمینی در فیضیه قم را که منجر به تبعید او به ترکیه شد، آنها روی درخت در قم ضبط کرده و برای حزب فرستادند که از رادیوی حزب "پیک ایران" پخش شد. اندک زمانی بعد دستگیر شدند و 15 سال در زندان شاه ماندند. در یورش به حزب توده ایران درجمهروی اسلامی دستگیر و در قتل عام 67 اعدام شدند. هر دو عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران بودند.

صابر محمد زاده

آصف رزم دیده



فیسبوک
آرشیو
 راه توده

فیسبوک
راه توده

با تلگرام
راه توده
همراه شوید


75 دیپلمات

که حقیقت را

از مردم

پنهان می کنند!

----------------------------

نجات اقتصادی

با کنترل

تجارت خارجی

امکان پذیر است

----------------------------

راه ابریشم نوین – بخش پانزدهم

بدهی سریلانکا

به چین

از افسانه تا واقعیت

برگردان: م. مهرجو

----------------------------

نسل جوان

و میانه ایران

چقدر نمی دانند!

----------------------------

سرنوشت یکسان

رهبران امریکائی

انقلاب های رنگی

ریا نووستی- ویکتوریا نیکیفوروا

ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------

فیل ژاپن

بار دیگر یاد هندوستان کرده

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

ناتو چه آشی

برای سوئد

خواهد پخت؟

اومانیته- جعفر پویا

----------------------------

سرمقاله 889

دولت رئیسی توان و ظرفیت

سیاست نگاه به شرق را ندارد!

امضای بیانیه وزیر خارجه فدراسیون روسیه با شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف ایران با امارات متحده عربی با دو واکنش روبرو شد. یک واکنش از سوی تلویزیون های سه قلوی لندن وبراندازان خارجی ابراز شد که با جنجال رسانه های "اصلاح طلب" داخلی، هولدینگ ها و ارگان های سرمایه داری تجاری تکمیل شد. اینان با شور و شعف وارد میدان شدند تا پیروزی خود را جشن بگیرند و شکافی میان ایران و روسیه بسود غرب و آمریکا پیدا کنند.

واکنش دوم که مهمترین آن را می توان مقاله علی اکبر ولایتی، مشاور ویژه رهبر جمهوری اسلامی، در خبرگزاری تسنیم دانست، واکنشی توام با تامل و نگرانی بود. روی سخن این مقاله آشکارا مقامات روسیه بود که دقت کنند که ناتو بویژه در مرزهای شمالی ایران فعال است و قصد محاصره ایران و روسیه را دارد. این مقاله نشان می داد که در بالاترین سطح رهبری ایران امضای این بیانیه را توسط روسیه جدی گرفته اند و احساس می کنند که روسیه از دولت رئیسی و امکان ایجاد یک روابط پایدار با ایران ناامید شده است. این واکنش در صورتی می توانست با تامل متقابل روبرو شود که همراه بود با سیاست فعال ایران در قبال تحولات آذربایجان و کندن دندان لق امیدهای واهی به برجام که هیچکدام در دیپلماسی ایران دیده نمی شود و معکوس آن دیده می شود.

علاوه بر این، تمام کوشش هایی که روسیه طی سال های اخیر برای گسترش روابط با ایران کرد، همه پیشنهادهای اقتصادی آن، تمام تلاش برای سرمایه گذاری روی پروژه های مشترک با ایران به بن بست رسید و شکست خورد. دولت ایران کمترین گامی برای بهره گیری از ظرفیت هایی که روسیه در اتحادیه اوراسیا، شانگهای و فرصت های صادراتی که برایش باز کرد برنداشت. نمونه آن پروژه کریدور شمال – جنوب است که می توانست سالیانه ۵۰ میلیارد دلار درآمد نصیب ایران و البته روسیه کند و تاکنون با کارشکنی دولت های ایران فرجامی نداشته است. روسیه نیز مانند چین، ظاهرا اکنون به این نتیجه رسیده که اقدامات ادعایی دولت های ایران در سمت شرق فقط برای نمایش به آمریکا و گرفتن امتیاز در مذاکرات برجام است و نه چیزی دیگر.

در این میان اهمیت ژئوپولیتیک ایران هم دستخوش تغییر شده است. سرنوشت جنگ اوکراین دیگر روشن شده است. آمریکا و غرب می دانند که در این جنگ شکست خورده اند و از هم اکنون بدنبال ایجاد جبهه های فرعی – بویژه دراطراف ایران و چین - هستند تا بنوعی بگویند این نبرد را باختیم ولی جنگ را هنوز نباخته ایم. این را نه تنها روسیه و آمریکا و اروپا می دانند، بلکه بخش بزرگی از دنیا، از جمله کشورهای خلیج فارس نیز فهمیده اند. ولی درست در لحظه ای تاریخی که ایران می توانست در این پیروزی که برای آن این همه هزینه داده و بها پرداخته شریک شود، حکومت منافع دلاری ها و اتاق بازرگانی و صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی و مافیاها را به منافع ملی و آینده و تمامیت ارضی ایران ترجیح داده است. ...ادامه

----------------------------------------------------------------------------

نمیدانستم

یک تاریخ را

بغل کرده

و به خانه رسانده ام!

 

----------------------------------------------------------------------------

امریکای لاتین

حاضر به پیروی

از امریکا نیست

بنیاد فرهنگ استراتژیک-

 ترجمه: بهمن دوستدار

بحث کارشناسان روس

درباره استفاده

از سلاح اتمی

یونگه ولت ترجمه ـ عسگر داوودی


 زنان 

آرشیو راه توده

بایگانی
راه توده چاپی از شماره 1 تا 127
(1373 - 1378)

بایگانی
راه توده اینترنتی از شماره اول


 جستجو
مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

با آدرس ای میل زیر
می توانید با ما تماس بگیرید

rahetudeh100@gmail.com