مرور تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 – بخش 43

رهبران حزب توده ایران

در راه دادگاه نظامی شاه

سال 1328 سال کشاکش های سیاسی، سال ترور و سال سینه خیز رفتن شاه برای تبدیل سلطنت به حکومت بود. در همین سال، ابتدا شاه بیشترین نیروی خود را صرف تصفیه در ارتش و تبدیل آن به پایگاه قدرت خود کرد. لباس ارتش ایران را به شکل لباس افسران امریکا در آورد. دادگاه نظامی را فعال کرد تا پرونده های سیاسی در این دادگاه که می توانست در آن اعمال نفوذ کند، بررسی شود. در برابر او مقاومت شد و دادگستری که هنوز دارای قدرت بود و قضات برجسته و ملی در آن حضور داشتند جلوی شاه ایستادند. حتی کوشش کردند پرونده رهبران دستگیر شده حزب توده ایران به اتهام دست داشتن در ترور شاه را از دادگاه نظامی به دادگستری منتقل کنند. در همین سال، احزاب و مطبوعات و حتی برخی نمایندگان مجلس نسبت به حضور نظامی ها در کابینه و در قوه مجریه اعتراض کردند.

 

محمد پورهرمزان

راه توده

شماره 904  چهارشنبه17 آبان 1402

 

مهدی کیهان و محمد پورهرمزان دو عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران که در قتل عام 67 اعدام شدند. اولی اقتصاد دانی برجسته و دومی مترجمی چیره دست بود که بسیاری از آثار کلاسیک مارکسیستی را در دوران مهاجرت پس از کودتای 28 مرداد ترجمه کرد.

مهدی کیهان

 

 


فیسبوک
آرشیو
 راه توده

فیسبوک
راه توده

با تلگرام
راه توده
همراه شوید


واقعیت تلخی

که ج. اسلامی

باید بپذیرد!

----------------------------

بحران اقتصادی

 در اسرائیل،

همزمان با بمباران غزه

----------------------------

صهیونیسم

آرمان همه یهودیان

جهان نیست!

دکتر سروش سهرابی

----------------------------

سیر تاریخی

سقوط اعتبار

جایزه نوبل

دیمیتری آگرانوفسکی- سویتسکایا راسیا

ترجمه- آزاده اسفندیاری.

----------------------------

کنفرانس

 جوانان دموکرات

و انقلابی در پاریس

ترجمه و تدوین ـ الناز گرجی

----------------------------

ارتش اوکراین

به زانو در آمده

ترجمه و تدوین: جعفر پویا

----------------------------

حمایت

احزاب مارکسیست

از جنبش مسلمانان

در فلسطین

یونگه ولت- ترجمه عسگر داوودی

----------------------------

قدرت های

اقتصادی- نظامی

در خلیج فارس

«یلنا پانینا»- بنیاد "روسترات"

 ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------

سرمقاله 904

جنگ غزه، ادامه جنگ اوکراین

در مسیر تغییر توازن جهانی است!

از شروع عملیات طوفان الاقصی درست یک ماه گذشت. با حمله غافلگیرانه مبارزان فلسطینی به پادگان ها و مکان های نظامی مناطق اشغالی اسرائیل فصل جدیدی در تاریخ منطقه و حتی جهان آغاز شد. این رویداد شتاب دهنده تحولاتی شده که با جنگ در اوکراین آغاز گردید. پایان این تحولات باید با خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه و آسیای غربی، بسته شدن دست اسرائیل در تجاوز و کشتار و به عقب راندن آن و در نهایت به تثبیت جهان چند قطبی در حال شکلگیری منجر شود.

اسرائیل که در روزهای نخست وعده اشغال چند روزه غزه و نابود کردن سازمان های مقاومت فلسطینی را می داد پس از یک ماه همچنان به بمباران های هوایی مناطق مسکونی و مدارس و  بیمارستان ها ادامه می دهد که تا به امروز بیش از ۱۰ هزار قربانی بر جای گذاشته است. اسرائیل این حملات را با عنوان دفاع از خود توجیه می کند در حالیکه همانطور که نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است براساس رای دیوان بین المللی دادگستری، اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر حق دفاع از خود را ندارد و برعکس وظیفه دفاع از غیرنظامیان مناطق تحت اشغال را دارد.

کشتار مردم بی پناه غزه توسط اسرائیل ماهیت فاشیستی و ضدانسانی این رژیم را بر ملا کرده و همه آن مظلوم نمایی را که حکومت اسرائیل طی چند دهه زیر پوشش فجایع دوران جنگ دوم جهانی برای خود ساخته بود به باد داد. امروز بزرگترین جنبش در سراسر جهان در محکومیت اسرائیل به راه افتاده است که روزبروز گسترده تر خواهد شد و با بن بستی که رژیم اسرائیل در آن گرفتار شده و جز کشتار راه دیگری برای بقا ندارد ابعاد آن وسیع تر نیز خواهد گردید.

عملیات توفان الاقصی بزرگترین بحران اقتصادی داخلی اسرائیل را نیز موجب شده است. تا کنون نزدیک به نیم میلیون تن آن کشور را ترک کرده اند. چند صدهزار تن از شهرک نشینان مناطق اشغالی مجبور به ترک خانه های خود شده و در اردوگاه ها زندگی می کنند. بورس اسرائیل همچنان سقوط می کند. شمار بسیاری از شرکت ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته یا ورشکست شده اند. کسب و کارهای کوچک امکان ادامه تحمل وضع کنونی را ندارند. این بحران اقتصادی با بحران سیاسی و افزایش نفرت عمومی از نتانیاهو نخست وزیر فاشیست آن کشور توام شده است که مردم او را مسئول شکست و بحران می دانند. .. ادامه

----------------------------------------------------------------------------

تبریک زیوگانف بمناسبت انقلاب اکتبر

سایه اکتبر کبیر بر سر جهانیان

تلویزین حزب کمونیست روسیه- نعمت بوستانی

----------------------------------------------------------------------------

رنگ قرمز

به پرچم سه رنگ

 حزب الله اضافه شده

تهیه و تدوین: آذرنگ

راه ابریشم نوین – بخش بیست و نهم

پیام راه ابریشم

صلح و دوستی در 

آسیای جنوب شرقی

برگردان: م. مهرجو

----------------------------------------------------------------------------


 زنان 

آرشیو راه توده

بایگانی
راه توده چاپی از شماره 1 تا 127
(1373 - 1378)

بایگانی
راه توده اینترنتی از شماره اول


 جستجو
مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

با آدرس ای میل زیر
می توانید با ما تماس بگیرید

rahetudeh100@gmail.com